Samen met mijn collega heb ik, ook dit jaar weer, een geweldige groep. Negen prachtige leerlingen met ieder zijn of haar eigen sterke kant. Negen prachtige leerlingen die ons elke dag een lach op ons gezicht bezorgen. Negen prachtige leerlingen die ons elke dag opnieuw weten te verrassen. Negen prachtige leerlingen die zich in hun eigen tempo ontwikkelen en ons iedere dag weer bewijzen hoe waardevol het speciaal onderwijs is.
Maar, het zijn ook negen leerlingen die intensieve begeleiding nodig hebben en verdienen. Begeleiding tijdens het leren, begeleiding tijdens het spelen, begeleiding tijdens het eten en drinken en begeleiding tijdens al die momentjes daartussen. Begeleiding afgestemd op leeftijd, niveau en behoefte van de leerling.
Samen met mijn collega en stagiaire geven we deze dagelijkse begeleiding in de klas vorm. We geven lessen in kleine groepjes of juist in de hele groep, besteden aandacht aan sociale vaardigheden, spelen mee of observeren, pellen fruit en zoeken verloren pakjes, doen jassen aan en strikken veters, bieden structuur en voorspelbaarheid, begrenzen of geven ruimte, laten kinderen uitrazen als het eventjes teveel is, troosten bij verdriet, lachen mee met grapjes en ondertitelen de wereld als dit nodig is.
Voor een aantal leerlingen is dit niet voldoende. Deze leerlingen hebben nog meer zorg, begeleiding en ondersteuning nodig. Zorg, begeleiding en ondersteuning die wij niet kunnen bieden, simpelweg omdat we daar de tijd en handen niet voor hebben. Deze leerlingen hebben iemand nodig die letterlijk naast hun staat en ze individueel begeleidt op de momenten dat dit nodig is. Gelukkig is er dan ABS: Ambulante Begeleiding School. Extra ondersteuning op school voor de leerlingen die dat echt nodig hebben. Passende ondersteuning afgestemd op de leerling, maatwerk dus. In onze groep is Ambulante Begeleiding School voor een aantal leerlingen echt noodzakelijk. Zonder deze ondersteuning zouden deze leerlingen het niet redden in de groep. De collega’s van de ABS maken het mede mogelijk dat deze leerlingen naar school kunnen.
En de collega’s van de ABS doen geweldig werk in onze groep. Ze vangen ze bij de kapstok al een aantal leerlingen op. Jas ophangen, tas uitpakken en individueel de dag doornemen. Kleine handelingen die ervoor zorgen dat de leerlingen goed aan de dag kunnen beginnen. Ze begeleiden leerlingen die dat nodig hebben tijdens de kringmomenten. Aandacht richten op de activiteit, ondertitelen van wat er gebeurt of juist helpen vertellen. Ze begeleiden leerlingen tijdens de werkactiviteiten. Samen als het kan of individueel als het nodig is. Ze leren leerlingen om zelf hun fruit te pellen, hun tafel op te ruimen of in een groepje te zitten. Ze begeleiden leerlingen tijdens het buitenspelen. Ze laten de leerlingen zien wat er allemaal te doen is op het plein en leren de leerlingen om speelgoed te delen of te wachten op hun beurt. Ze begeleiden leerlingen individueel tijdens het gym of zwemmen als het te onoverzichtelijk en te onvoorspelbaar wordt. Ze laten leerlingen kennismaken met nieuwe materialen of nemen de leerlingen even mee de klas uit als de situatie daarom vraagt. Ze helpen de wereld voorspelbaar(der) te maken en bieden hulp bij sociale situaties. Ze denken mee met school en volgen de leerling. Dichtbij als het moet, iets meer afstand als het kan.
Collega’s dus die weten wat de school en de leerling nodig hebben en daardoor een onmisbare schakel in de school zijn!
Karin Boers is moeder van twee dochters en leerkracht in het speciaal onderwijs. Na de pabo heeft ze eerst gewerkt op een Montessorischool. Na twee jaar maakte ze de overstap naar het speciaal onderwijs. Het zml-onderwijs om precies te zijn. Al vele jaren werkt ze nu met veel plezier op een zml-school in het mooie Twente. In al die jaren heeft ze kinderen van verschillende leeftijden mogen lesgeven en mogen genieten van kleine stapjes en grote sprongen.
© Nationale Onderwijsgids / Karin Boers