Amsterdam - De politiek moet verantwoordelijkheid nemen voor een tienjarig Pact Primair Onderwijs. Die oproep deed de PO-Raad gistermiddag bij de presentatie van het manifest ‘In tien jaar naar de top'. In het manifest pleit de PO-Raad voor een pact waarvan de uitvoering het primair onderwijs in tien jaar naar de wereldtop brengt. De uitdagingen waar de Nederlandse kenniseconomie nu voor staat, vragen om een sterk primair onderwijs. In 2020 behoren onderpresterende scholen daarom tot het verleden en is verplichte nascholing in de hele sector primair onderwijs vanzelfsprekend.
Gistermiddag heeft de PO-Raad het manifest ‘In tien jaar naar de top: pleidooi voor een 10-jarenplan voor het primair onderwijs' gepresenteerd. SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan ontving het manifest uit handen van Kete Kervezee, voorzitter van de PO-Raad.
Als duurzame weg uit de crisis kiezen veel politieke partijen voor investeringen in onderwijs. Kennis is immers een cruciale factor die het toekomstige verdienvermogen van Nederland substantieel kan verhogen. Dat schept verplichtingen, zeker voor een nieuw kabinet. Het onderwijs kan alleen structureel een topniveau bereiken en behouden, als alle betrokkenen zich daarvoor maximaal inspannen. De PO-Raad roept de politiek daarom op tot een gezamenlijk Pact Primair Onderwijs. Namens de schoolbesturen levert de PO-Raad met het manifest de bouwstenen voor het pact.
Vijf aspecten In de komende jaren zijn vijf onderwijsaspecten cruciaal om onze kinderen goed onderwijs te bieden: hoge onderwijskwaliteit, het kind centraal, beter geschoolde leerkrachten, goede schoolgebouwen en een toereikende, doelmatige bekostiging. Voorbeelden om daar invulling aan te geven zijn een zomeruniversiteit voor leerkrachten, de mogelijkheid om vanaf de leeftijd van 2,5 jaar minstens vier dagdelen deel te nemen aan een voorschools programma en een bundeling van de financieringsstromen voor huisvesting. De PO-Raad en haar leden zijn ook aan te spreken op de belofte om in 2020 alle onderpresterende scholen uitgebannen te hebben.