Wat als je zelf kon bepalen waarover je droomt? Dat is precies wat gebeurt met Mila in het luisterverhaal van YouTube-ster MeisjeDjamila. In Mila en de Magische Dromenvanger belandt Mila in een wereld waar dromen tot leven komen. Lezers mogen zelf kiezen welke avontuur ze willen beleven. Het luisterboek laat zien dat lezen voor iedereen toegankelijk kan zijn – of je nu met je ogen of je oren leest. We spraken met Djamila over haar creatieve proces, haar missie om kinderen meer te laten lezen, en hoe je je unieke talenten moet omarmen.
Op 16 april 2024 kwam het boek Mila en de Magische Dromenvanger al uit. Het boek gaat over de tienjarige Mila die voor haar verjaardag een dromenvanger krijgt. Als ze die avond in slaap valt, blijkt haar dromenvanger magisch te zijn. Mila wordt ’s nachts wakker in Dromenlaan. “In Dromenlaan heeft Mila zelf de controle en zij mag kiezen waarover ze gaat dromen. Er staan namelijk allemaal verschillende droomhuisjes in Dromenlaan. Elke dag mag ze een droom uitkiezen.”
'Volgorde van het boek mag je zelf bepalen'
Elke droom is een nieuw hoofdstuk. Djamila en Daniëlle Bakhuis (schrijfster en journalist) hebben het boek op zo’n manier geschreven dat je het op verschillende manieren kan lezen. “Je mag helemaal zelf de volgorde bepalen en welke dromen je wil lezen.” Een droom overslaan is dus ook mogelijk, want in principe mis je dan één verhaaltje, maar dit zorgt niet voor verwarring als je de rest van het boek leest.
Luisterboek
Het luisterboek is verschenen op Storytel, aan het begin van de Week van Dyslexie. Djamila vindt het heel belangrijk om kinderen mee te geven dat lezen op elk tempo mogelijk is. “Ik merk dat kinderen best onzeker zijn omdat ze bijvoorbeeld niet zo snel lezen als de rest van de klas. Dat is ook het gevaar van allemaal hetzelfde boek lezen tijdens de les.” Kinderen met dyslexie worstelen vaak ook met niet kunnen meekomen met de klas. “Op deze manier wil ik graag meegeven dat lezen met je oren én met je ogen kan. Het gaat er ook vaak om dat je een verhaal van begin tot eind begrijpt en dat hoeft niet per se via je ogen.”
Het idee voor in de klas is dan dat de leraar het luisterboek kan opzetten. Maar kinderen kunnen ook het boek lezen en tegelijkertijd naar het luisterboek luisteren. “Dan kunnen ze verbinding maken met de woorden op de pagina en de zinnen in hun oren.” Het mooie van een luisterboek vindt Djamila dat het sneller en langzamer kan. “Je kan het boek op hogere snelheid zetten, maar ook als je tegelijkertijd wil lezen en luisteren kan je het boek op een langzamere spreekstand zetten.”
Leraren die alleen het boek hebben kunnen dit ook gebruiken in het kader van begrijpend lezen. Omdat ieder hoofdstuk een aparte levensles bevat, kunnen ze iedere droom los van elkaar bespreken. “Wat is nu de levensles en ben je het daarmee eens?”
Dyslexie
Djamila heeft zelf geen dyslexie, maar ze vindt luisterboeken wel heel fijn. “Ik verlies namelijk vaak mijn focus als ik aan het lezen ben. Voor mij is het juist andersom. Sommige dingen gaan voor mij te langzaam en dan verlies ik mijn focus.” Djamila zet daarom een luisterboek op een hogere snelheid en tegelijkertijd gaat ze breien of haken. “Op die manier kan ik beter mijn focus vasthouden.”
Een aantal kinderen in haar klas hadden wel dyslexie. “Ik heb toen wel gemerkt dat het voor hen lastiger was om mee te komen met de rest. En ze werden er onzeker van. Maar dat hoeft helemaal niet. Het is gewoon een klein knipje in je brein dat daarvoor zorgt. Dyslexie heeft niets met je intelligentie te maken.”
Zelf ingesproken
Djamila heeft het luisterboek van begin tot het eind zelf ingesproken. “In het begin dacht ik: ‘ik ga gewoon even een boekje voorlezen’, maar het was toch wel wat heftiger dan ik had gedacht”, lacht Djamila. Door urenlang aan een stuk door te moeten praten kreeg ze af en toe last van haar keel. “Als je een boek in je hoofd leest is niets fout, maar als je de woorden uitspreekt bedenk je je opeens dat je op dat stukje omlaag had moeten gaan of omhoog. Of daar stond een punt in plaats van een komma.”
Aan het einde van de eerste dag was Djamila dan ook best moe, maar aan het begin van de tweede dag had ze zich alweer bij elkaar geraapt. “Het inspreken is goed gelukt en het was uiteindelijk ook erg leuk om te doen.
Geluidseffecten
Het luisterboek is hetzelfde opgezet als het ‘gewone’ leesboek. “Je kan dus zelf de hoofdstukken bepalen, zolang je maar met hoofdstuk 1 begint en met het laatste hoofdstuk eindigt. Maar daar kom je vanzelf achter hoe het werkt als je start met het luisterboek.” Aan het luisterboek zijn ook kleine geluidseffecten toegevoegd. “Je kan aan de geluiden horen wanneer Mila de droom is ingestapt.”
Deel 2?
Djamila zou het erg leuk vinden als er een vervolg komt op het verhaal van Mila. Op 4 november brengt ze een Vriendenboekje uit dat erg leuk is voor kinderen en de stappen die ze kunnen zetten in de wereld. “Je leert dan ook Mila en de karakters uit het boek beter kennen. En het is interactief.” Meer kan de Youtube-ster daar nog niet over zeggen.
Daniëlle en Djamila hebben het boek samen geschreven en ze hebben zeker meerdere ideeën voor een mogelijk vervolg. “We zien onszelf ook wel een beetje als Mila. Zij heeft ook teveel ideeën in haar hoofd.” Op dit moment zitten de dames nog in de ideeënfase, maar een tweede deel zou Djamila heel leuk vinden.
Een luisterboek bij deel twee is een optie. “Het hangt een beetje van de feedback af bij dit eerste deel. Tot nu toe is de feedback heel positief. Kinderen vinden het leuk om het boek met als die geluidseffecten erg leuk om naar te luisteren. Dat maakt mij ook wel gemotiveerd om een tweede luisterboek in te spreken.” Djamila vindt het een meerwaarde voor kinderen en het is dan ook haar doel om kinderen meer te laten lezen.
Ben je nieuwsgierig geworden naar Mila en de Magische Dromenvanger? Dan kan je meedoen aan onze winactie op onze social media.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk
Beeld: Djamila