Normal_teen-boy-with-curly-hair-looking-at-the-phone-2023-11-27-05-28-08-utc

Nederlandse scholen hebben stappen gezet om mobiele telefoons uit de klas te bannen, volgens een recent onderzoek van het Kohnstamm Instituut, gesponsord door het ministerie van OCW. Deze beleidsverandering, die al is geïmplementeerd in het voortgezet onderwijs en vanaf het schooljaar 2024/2025 ook in het basis- en speciaal onderwijs zal gelden, is gericht op het verbeteren van de concentratie van leerlingen en het versterken van sociale interacties. Dit meldt het Nederlands Jeugdinstituut (NJi).

Uit de peilingen blijkt dat veel basisscholen al beleid hebben dat in lijn is met de landelijke afspraak, waarbij meer dan 70% van de scholen aangeeft weinig problemen te ervaren met mobiele telefoons. Het speciaal onderwijs volgt een vergelijkbaar patroon, met de meeste scholen die reeds restricties hebben op het gebruik van mobieltjes.

In het voortgezet onderwijs, waar het beleid al langer van kracht is, rapporteren scholen een merkbare toename in de concentratie en de sociale interactie tussen leerlingen na het invoeren van het mobielvrij beleid. Deze positieve veranderingen zijn cruciaal voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden en academisch succes.

Brede aanpak en technologie in het onderwijs

Vincent Fafieanie van het Nederlands Jeugdinstituut benadrukt het belang van een brede aanpak in het schoolbeleid. Hij adviseert scholen om verder te kijken dan het verbannen van mobiele telefoons en ook de mogelijkheden van nieuwe technologieën te benutten, zoals het educatief inzetten van tools zoals ChatGPT. Daarnaast is het volgens Fafieanie essentieel dat scholen leerlingen begeleiden in hun toegenomen sociale contacten om positieve sociale interacties te bevorderen en conflicten te minimaliseren.

Vooruitzichten

Het beleid om mobiele telefoons uit de klas te weren, lijkt een positieve invloed te hebben op zowel de academische focus als op de sociale omgeving binnen scholen. Door zowel de beperkingen als de kansen van mobiele technologie in het onderwijs te erkennen, kunnen scholen een evenwichtige aanpak hanteren die leerlingen voorbereidt op zowel de technologische als sociale aspecten van de moderne wereld.

Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer