Normal_man-reading-and-taking-notes-2024-05-20-18-51-51-utc

Het Osse college heeft het actieplan ‘Meedoen begint aan de basis 2024-2028’ vastgesteld, gericht op het verbeteren van de lees-, schrijf-, reken-, en digitale vaardigheden van inwoners. Uit onderzoek blijkt dat 11 procent van de Ossenaren moeite heeft met deze essentiële vaardigheden. Dit meldt DTV Nieuws.

Het Taalnetwerk Oss speelt een centrale rol in de uitvoering van het plan. Dit netwerk, bestaande uit diverse lokale partners, biedt laagdrempelige cursussen, trainingen en activiteiten om de vaardigheden van inwoners te verbeteren. Het doel is om iedereen van jongs af aan gelijke ontwikkelingskansen te bieden.

Focus op digitale inclusie en gezinsaanpak

De komende jaren ligt de nadruk op digitale inclusie en een gezinsgerichte aanpak. Daarnaast zijn er plannen voor het opzetten van trainingen die het vroegtijdig herkennen van problemen bevorderen, zodat mensen sneller de juiste hulp krijgen. Ook staat de lancering van een centrale digitale informatiebron op de planning, evenals de opening van een nieuw DigiTaalpunt.

Financiële uitdagingen en doelstellingen

Hoewel de ambities zijn verhoogd, met een huidige doelstelling om jaarlijks meer dan 300 mensen te helpen en de hoop dit uit te breiden naar 450, kampt Oss met financiële uitdagingen. De gemeente onderzoekt daarom aanvullende financieringsmogelijkheden naast de bestaande rijksbijdragen. Daarnaast is er behoefte aan uitbreiding van de werkuren voor de Taalconsulent van het DigiTaalhuis, om zowel de doelgroep beter te bereiken als de vrijwilligers effectiever te ondersteunen.

Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer