De Universiteit Maastricht (UM) biedt internationale studenten de mogelijkheid om gratis de cursus Social Dutch te volgen. Dit initiatief, bedoeld om studenten te helpen integreren in de Nederlandse samenleving, heeft tot grote belangstelling geleid. De UM hoopt dat de cursus niet alleen bijdraagt aan betere taalvaardigheid, maar ook aan sterkere maatschappelijke verbindingen en het behoud van internationale afgestudeerden in Nederland. Dit meldt L1 Nieuws.
Met de cursus wil de UM internationale studenten wegwijs maken in zowel de taal als de Nederlandse cultuur. Hoewel veel studenten aangeven dat Engels voldoende is om in Maastricht te functioneren, zien zij de meerwaarde van Nederlands leren om bijvoorbeeld makkelijker contact te maken met de lokale bevolking. De universiteit hoopt dat meer studenten na hun studie besluiten in Nederland te blijven wonen en werken.
Groeiende vraag naar Social Dutch
De populariteit van de cursus heeft inmiddels geleid tot wachtlijsten. Studenten willen niet alleen basisvaardigheden leren, zoals eenvoudige gesprekken voeren, maar ook kunnen deelnemen aan discussies en zich beter thuis voelen in hun nieuwe omgeving. Het Talencentrum van de UM, dat de cursus aanbiedt, speelt hierop in door interactieve lessen aan te bieden. Studenten oefenen bijvoorbeeld met praktische opdrachten zoals het voorstellen aan buren.
Directeur Ilja Schreinemakers van het Talencentrum benadrukt dat de universiteit voldoende docenten heeft om aan de vraag te voldoen. Toch wordt gewerkt aan de verdere ontwikkeling van de cursus om meer verdieping aan te brengen. Naast taalvaardigheid krijgen thema’s zoals Nederlandse cultuur en maatschappelijke kwesties een grotere rol.
Extra ondersteuning en uitbreiding
Om de groeiende belangstelling te ondersteunen, ontvangt de UM extra financiering van de universiteit zelf en de gemeente Maastricht. Dit jaar volgen naar verwachting ruim 1200 studenten de cursus. Het aantal cursisten moet in 2025 doorgroeien naar 1750. Daarnaast organiseert het Talencentrum aanvullende initiatieven, zoals het maandelijkse Taalcafé in het Stayokay Hotel, waar eveneens een wachtlijst voor bestaat.
Samenwerking met de Maastrichtse gemeenschap
De UM ziet een belangrijke rol weggelegd voor de lokale gemeenschap in het ondersteunen van studenten bij het leren van Nederlands. Schreinemakers roept inwoners van Maastricht op om geduld te hebben en internationale studenten te helpen oefenen. Hij pleit daarnaast voor minder Engelse menukaarten in restaurants, zodat studenten gestimuleerd worden om Nederlands te gebruiken.
De snelheid waarmee studenten Nederlands oppikken verschilt per afkomst. Duitsers hebben vaak minder moeite door de overeenkomsten tussen beide talen, terwijl studenten uit Aziatische landen zoals Japan en China meer tijd nodig hebben om het Nederlands onder de knie te krijgen.
Taal als verbindend middel
De UM benadrukt dat de cursus niet alleen draait om taal, maar ook om het verkleinen van de kloof tussen internationale studenten en de lokale gemeenschap. Door het leren van Nederlands kunnen studenten en inwoners elkaar beter begrijpen en makkelijker met elkaar in contact komen.
Met Social Dutch zet de Universiteit Maastricht een belangrijke stap richting betere integratie van internationale studenten en dient het als voorbeeld voor andere onderwijsinstellingen in Nederland. Door taal en cultuur centraal te stellen, hoopt de UM niet alleen bij te dragen aan academische ontwikkeling, maar ook aan een sterker gevoel van verbondenheid binnen de samenleving.
Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer