DEN HAAG - De Onderwijsraad ziet graag dat er meer aandacht komt voor het individuele aspect van het leraarschap en voor de alledaagse beroepspraktijk van deze groep. De raad heeft daarom de verkenning 'Leraar zijn. Meer oog voor persoonlijke professionaliteit' aangeboden aan de minister en staatssecretaris van Onderwijs.
In deze verkenning staan onder meer de bevindingen van de raad naar aanleiding van gesprekken die zij heeft gevoerd met 140 docenten. Naast deze verkenning komt de raad ook met het boekje 'Wat drijft de leraar', het jaarboekje 2012', waarin acht persoonlijke verhalen van leerkrachten staan beschreven.
In het werkveld van de leraar speelt routine een steeds kleinere rol en volgen veranderingen elkaar in toenemende mate op. Dit vraagt veel flexibiliteit van de individuele onderwijzers. De Onderwijsraad wil daarom deze persoonlijke kant van het vakgebied meer belichten.
De raad stelt dat de maatschappelijke discussie over het leraarschap vooral gaat over de status van het vak en de docenten in het geheel en het verhogen van de kwaliteit over het algemeen. Ze zien daarom graag een verschuiving van de focus van lerarenopleiders, schoolleiders en schoolbestuurders, maar ook van leraren zelf, richting de professionele waardigheid van de leraar. Dit is volgens de raad van groot belang in de huidige discussies over de kwaliteit van het onderwijs.
© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem