Normal_logo_saxion_hogeschool_nieuw

GRONINGEN - Basisscholen besteden nog steeds onvoldoende aandacht aan wetenschap en techniek. De gemiddelde basisschoolleerkracht gaat daarmee minder dan een uur per maand aan de slag. Hogeschool Saxion ziet dat graag anders. Om die reden start Saxion op 1 mei met een nieuw lectoraat: 'Wetenschap & Techniek in het onderwijs'.

Doel van dit lectoraat is het vergroten van de aandacht voor techniek door te onderzoeken hoe wetenschap en techniek geïntegreerd kunnen worden met het curriculum voor de basisvaardigheden taal en rekenen en de manier waarop leerkrachten daarbij ondersteund kunnen worden.

Met deze aanpak zijn in het buitenland al veel positieve ervaringen opgedaan. Jan-Auwke Diepenhorst, directeur van de Academie Pedagogiek & Onderwijs van Saxion: "Door in het wetenschap- en techniekonderwijs expliciet aandacht te besteden aan de basisvaardigheden rekenen en taal, en omgekeerd, lijken we drie vliegen in één klap te slaan."

Het nieuwe lectoraat is onderdeel van het Kenniscentrum Onderwijs & Innovatie (KCOI).

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres