De Algemene Onderwijsbond (AOb) heeft in een reactie op het rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) laten weten dat Nederland het best goed doet op het gebied van onderwijs, maar dat het stukken beter kan. Zo zouden er meer bevoegde leraren voor de klas moeten komen, stelt de onderwijsvakbond. Dat meldt De Telegraaf.
Ook zouden er sowieso meer leraren bij moeten komen, vindt de AOb. “In Nederland worden de klassen steeds voller, dat is in andere landen niet zo”, aldus een woordvoerster van de onderwijsvakbond. Wanneer minister Bussemaker van Onderwijs deze “voor de hand liggende zaken” zou aanpakken zou Nederland het op onderwijsgebied een stuk beter doen, zegt de bond.
Verder moet er meer aandacht komen voor leerlingen die achterblijven. De vakbond wijst er ook op dat leraren op Nederlandse scholen onder zeer hoge werkdruk moeten werken, terwijl ze het minst verdienen vergeleken met andere beroepsgroepen met hetzelfde opleidingsniveau. Onlangs bleek uit onderzoek van het CBS al dat het onderwijs het hoogste percentage werknemers heeft met burn-out klachten. Zeven op de tien docenten willen dan ook dat er maatregelen genomen worden voor verlichting van de werkdruk.
Vandaag publiceerde OESO het landenrapport 'Education at a Glance 2015'. Hieruit blijkt dat het Nederlandse onderwijs over het algemeen genomen goed presteert. Nederlandse scholieren krijgen meer les dan hun leeftijdsgenoten in andere OESO-landen, met hun diploma zijn ze goed voorbereid op de arbeidsmarkt en Nederlanders zijn minder vaak werkloos dan inwoners van andere OESO-landen met een vergelijkbaar opleidingsniveau.
© Nationale Onderwijsgids