Het Haagse gerechtshof stelt de uitspraak in een zaak over werkdruk in het onderwijs tot nader orde uit. De zaak was aangespannen door wiskundedocente Denise Hupkens tegen de school waar ze werkte, het Visser ‘t Hooft Lyceum in Leiden. Volgens de docente moest zij veel meer uren werken dan in haar contract stond om alle bijkomende taken naast het lesgeven te kunnen uitvoeren. De rechtbank stelt dat het meer tijd nodig heeft om uitspraak te kunnen doen in de zaak. Dit meldt Leidsch Dagblad.
Aanvankelijk zou het hof vandaag uitspraak doen maar dat wordt nu naar verwachting pas over een paar weken. Door het kerstreces bleek er voor het hof onvoldoende tijd om tot een oordeel te komen, zegt een woordvoerster.
Hupkens werkte tussen 2009 en 2012 als vmbo-docent wiskunde op het Leidse lyceum. Naar eigen zeggen moest zij 47 uur per week werken, waarvan 21 uur voor de klas, om haar werk af te krijgen. Dit terwijl zij was aangenomen voor 31 uur per week. Volgens de docente was het echter onmogelijk om binnen de uren van haar contract alle taken af te ronden. De werkdruk in het onderwijs komt volgens haar niet zozeer voort uit het lesgeven zelf, als wel uit alle bijkomende taken. Zoals het bijhouden van leerlinggegevens en het invullen van formulieren voor de inspectie. Hupkens krijgt bijval van veel collega’s die eveneens klagen over hoge werkdruk in het onderwijs.
Hupkens heeft haar zaak aangespannen tegen de Stichting Confessioneel Onderwijs Leiden (SCOL) waaronder het lyceum valt. Zij eist met terugwerkende kracht extra salaris voor de overuren die zij heeft moeten maken. Ook hoopt Hupkens dat schoolbesturen verplicht worden om een reëlere berekening te maken van de uren die leraren moeten werken.
Een eerdere zaak tegen de scholenstichting verloor de docente, volgens haar door een procedurefout van haar kant. Afgelopen najaar diende het hoger beroep. Tot de uitspraak van het Gerechtshof wil SCOL geen uitspraken doen over de zaak.
© Nationale Onderwijsgids
Ik snap het tijdrekken van de rechter wel hoor! Als hij Denise in het gelijk stelt, ontstaat er jurisprudentie waarmee heel onderwijzend Nederland zijn onbetaalde overuren gaat op eisen. Maar ontkrachten kunnen ze het waarschijnlijk ook niet, die uren worden nu eenmaal gemaakt (en niet alleen door Denise), dus ja wat doe je dan? ;-)
Op mijn school moeten we zelfs op de niet lesgebonden woensdagmiddag verplicht terugkomen "om te werken". We moeten immers de 40-urige werkweek vol krijgen en vakantiedagen inleveren. Ik sta onder druk. Hoe ironisch. Denise, ik herken je probleem en wens je alle sterkte en natuurlijk een goede afloop voor je van je rechtszaak.
O, ik hoop zo dat het Denise lukt, vooral als je weet dat de voorzitter van SCOL, ooit rectrix op mijn school bot en schofterig het vijfenveertig minuten rooster invoerde, een venijnige vorm van overbelasting en onderdrukking. Begin een boycot tegen 45 minuten, zoals ik ooit gedaan tegen deze mevrouw. Het moet ooit lukken. 45 minuten is minstens 1 klas extra!
Eigenlijk merkwaardig; als ik zeg dat ik binnen de gestelde tijd mijn werk niet af heb en "tot nader order" geen uitslagen kan geven, omdat het geheel te omvangrijk is, dan heb ík een probleem. Als een andere ambtenaar dat die heeft hij dat probleem niet ... Een heel aardige parallel .
Kwaliteit of kwantiteit? Het werk in het onderwijs is nu rennen en vliegen, reflecteren en inhoudelijke feedback geven gaat niet meer. 3 minuten voor het nakijken van een werkstuk! In de mij ter beschikking gestelde uren kan je niet anders dan pappen en nathouden. Ik hoop dat de uitspraak een eind maakt aan deze uitholling van het onderwijs.