Welk type leiderschap heeft het onderwijs van de toekomst nodig? Een groep van 35 onderwijsleiders van grote onderwijsorganisaties in Nederland start een beweging om samen het antwoord te vinden. In het Cals-college in Nieuwegein was gisteravond de aftrap. De schoolleiders verkennen de tien belangrijkste uitdagingen van het onderwijs en inspireren elkaar met nieuwe beleidsvisies en effectieve werkwijzen. De titel van hun initiatief ‘Moonshots voor onderwijsleiderschap’ refereert aan John F. Kennedy die als president wetenschappers uitdaagde om verder te kijken dan hun horizon: ‘let’s take a shot at the moon!’. Dit meldt Academia Aemstel.
Ook voor onderwijsleiders is het eenzaam aan de top. Deze beroepsgroep heeft behoefte om leiderschapservaringen te delen. Hun moonshots geven richting aan de ontwikkeling van onderwijsorganisaties en leiderschap in het onderwijs. In navolging van Kennedy kijken de onderwijsleiders samen verder dan hun dagelijkse kaders. Ze inspireren elkaar vanaf nu om hun leidersrol en de aansturing van hun scholen te veranderen en zo onderwijsorganisaties te ontwikkelen die passen bij de 21ste eeuw. Met behulp van white papers, social media, blogs en vlogs kunnen geïnteresseerden hun verkenningen en discussies op de voet volgen en zelf hun bijdragen leveren via LinkedIn en de website academiaaemstel.nl. De eerste whitepaper verscheen afgelopen weekend online en is inmiddels al meer dan tweeduizend keer gedownload.
´Moonshots voor onderwijsleiderschap´ is een initiatief van Wim Galjee en Nina Lazeron van organisatieadviesbureau Academia Aemstel.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids