Normal_group-embrace-2024-10-16-11-10-22-utc__1_

Amsterdamse basisscholen proberen volop gebruik te maken van het aantal vluchtelingen in ons land, terwijl er een groot tekort aan leraren is. Dit doen ze door gevluchte docenten voor de klas te zetten. Nieuwkomers krijgen een speciaal traject aangeboden dat het de Nederlandse taal leert. Het doel is om ze binnen een jaar in het klaslokaal te krijgen. Dit meldt de Telegraaf.

Acht gevluchte leraren doen momenteel mee aan het traject van Het Schoolbureau. Ze lopen stage op scholen en hebben ieder week een dagdeel Nederlandse les. Ook krijgen ze in de schoolbank voorbereidende informatie over het schoolsysteem in ons land. Dit alles moet ervoor zorgen dat ze binnen een jaar zelfstandig voor de klas kunnen staan. En dat is haalbaar, omdat de meesten al bevoegd zijn. In sommige gevallen moeten de aankomende docenten nog hun lesbevoegdheid halen. Dan kunnen zij-instromen.

Pedagogische vaardigheden op orde

Directeur Vivianne Spruit van Het Schoolbureau ziet dat de deelnemende docenten non-verbaal heel veel kunnen bereiken. Bijvoorbeeld met een vinger op de mond of een uitgesproken blik op hun gezicht. “De pedagogische vaardigheden zijn op orde. Dat is bij zij-instromers meestal meer een uitdaging.” Hoe dan ook zijn de leraren gemotiveerder dan veel Nederlanders, aldus Spruit.

Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky