Normal_schoolboy-crying-on-floor-after-suffering-an-act-o-2025-01-09-18-39-20-utc

Kinderen uit kwetsbare groepen lopen vaak vóór hun basisschooltijd al onderwijsachterstanden op, wat later moeilijk in te halen is. Dit blijkt uit recent onderzoek uitgevoerd door Sardes (onderdeel van CAOP) en SEO Economisch Onderzoek, in samenwerking met AVS. Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), benadrukt het belang van een goede samenwerking tussen basisscholen en voorschoolse instellingen en de professionalisering van leraren in de vroege jaren van het basisonderwijs. Dit meldt de Academie & Vakvereniging Schoolleiding (AVS).

Het centrale doel van het onderzoek was te achterhalen welke maatregelen het meeste effect hebben om kinderen met een risico op een onderwijsachterstand goed te laten starten in het basisonderwijs.

Adviezen voor schoolleiders

De onderzoekers adviseren schoolleiders om voorschoolse educatie vanaf 2 jaar aan te bieden, en daarnaast de leerplicht te vervroegen naar 4 jaar. Hoewel verplichte voorschoolse educatie voor peuters niet wordt aanbevolen, wordt er sterk aangeraden om de samenwerking met voorschoolse instellingen te intensiveren en de kennis en vaardigheden van onderwijsprofessionals in groep 1-2 te versterken. Schoolleiders kunnen zo actief bijdragen aan een betere en gelijkwaardige start voor kwetsbare kinderen.

Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer