Jan van Miert van uitgeverij Malmberg testte een week lang de iPad van Apple. Van Miert wilde nagaan wat de potentie van het draagbare multimedia-apparaat voor het onderwijs is. Eerder had hij al in april een iPad in handen gehad. Toen concludeerde hij dat het 'een leuk hebbedingetje' is, maar niet geschikt voor het klaslokaal. Inmiddels is Van Miert bijgedraaid.
Van Miert vond de iPad voornamelijk niet geschikt voor het onderwijs, omdat het invoeren van tekst moeilijk was. Het typen zou juist een essentiëel onderdeel zijn van de les. Nadat hij een aantal dagen het apparaat gebruikt had, was hij niet meer zo zeker van zijn zaak; het typen bleek net zo makkelijk te gaan als op een typemachine. Daarnaast konden zijn kinderen er erg goed mee uit de voeten. Kijkend naar zijn kinderen realiseerde Van Miert zich dat de iPad toch wel bijzonder is: "...direct contact met de content op je scherm. Je tikt aan, je scrollt, je vergroot en verkleint, je versleept, je draait, je speelt piano en, ja, je tikt ook letters aan!"
Van Miert concludeert: "Als je de kinesthetische voordelen van het touch screen in je digitale educatieve content weet te benutten, zie ik een mooie toekomst voor de iPad en gelijkwaardige tablets in het onderwijs". De iPad kan wat hem betreft de concurrentie met de laptop aan. Hij roept uitgevers in een column voor INcT op speciale onderwijsgerelateerde content voor de iPad te ontwikkelen.
Bron: INcT