Studente Denise Damme is eindexamenkandidaat aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Als afstudeerproject voor de Master Interior Architecture ontwierp ze de gemeenschappelijke ruimtes in een schoolgebouw van speciaal voortgezet onderwijs. “Binnen deze opdracht vond ik het interessant het interieur dusdanig in te richten dat er voor de leerlingen ook een uitdagende werking van uitgaat waardoor ze eerder geneigd zullen zijn tot het aangaan van onderlinge sociale contacten,” aldus Damme. Dit meldt de Stad Utrecht.
NOG
Niet ziektebeeld maar behoefte leerlingen centraal in interieurontwerp
-Damme is van mening dat interieurarchitecten vroegtijdig ingeschakeld moeten worden in de ontwerpfase van bouwprojecten. In plaats van te werken met een kant en klaar gebouw, kan de interieurarchitect dan werken met mensen die van het gebouw gebruik gaan maken. “Je moet uitgaan van de wensen van de doelgroep en je als een onderzoeker afvragen wat de mensen nodig hebben voor je iets aan de ruimte toevoegt,” stelt Damme. Deze visie demonstreerde zij in haar afstudeerproject; ze ontwierp de gezamenlijk ruimtes voor een school voor speciaal onderwijs.
“Over het algemeen zie je dat de architectuur van gebouwen voor deze groep leerlingen met ontwikkelingsstoornissen louter gericht is op de ziektebeelden. De gebouwen worden zo ingericht dat de leerlingen zich er veilig voelen,” zegt Damme.
Damme daarentegen sprak met deskundigen zoals orthopedagogen, leerkrachten en begeleiders en vroeg verschillende leerlingen waar zij behoefte aan hebben. Daaruit bleek dat leerlingen uit het speciaal onderwijs zich niet anders willen voelen dan de leerlingen uit het reguliere onderwijs. Vanuit die gedachte heeft ze de gemeenschappelijke ruimtes ontworpen.
Damme's afstudeerproject sluit naadloos aan op de vraag hoe leerlingen met uiteenlopende hulpvragen samen met leerlingen uit het reguliere onderwijs binnen één schoolgebouw gehuisvest kunnen worden.
© Nationale Onderwijsgids