
De stad wordt voller, heter en kwetsbaarder. Om Delft toekomstbestendig te maken, werkt de gemeente aan een hitte-actieplan. Daarbij schakelt ze ook jong talent in: studenten van de opleiding Landscape & Environment Management (LEM) aan Hogeschool Inholland Delft onderzochten hoe je Delftse wijken bestand maakt tegen hittestress en wateroverlast. De praktijkopdracht past perfect bij hun studie én hun eigen leefomgeving. Dat meldt hogeschool Inholland.
"Het is geweldig dat de studenten dit onderzoek juist hier doen, in hun eigen stad,” zegt Lisette Louwman, beleidsadviseur klimaatadaptatie bij de gemeente Delft. “Als je nu iets snel aanlegt, maar niet klimaatadaptief, wentel je het probleem af op volgende generaties.”
Gastcollege
Louwman trapte het project af met een gastcollege en riep studenten op na te denken over de lange termijn-impact van ruimtelijke keuzes.
Afrikabuurt-Oost
Student Marle en zijn team namen de Afrikabuurt-Oost onder de loep: een naoorlogse wijk met een groene ring, maar een versteende kern waar de hitte blijft hangen. Uit analyses met hitte-, grondwater- en schaduwkaarten bleek dat temperaturen hier tot wel 10 graden hoger kunnen liggen.
Hun aanbevelingen? Eenvoudige maatregelen met grote impact: witte daken, schaduwrijke bomen, klimplanten in steegjes, gevelgroen, zonwering en het vervangen van tegels door groen. “We hebben gekozen voor maatregelen die nu al haalbaar zijn en effect hebben in de komende tien tot twintig jaar,” aldus Marle.
Creatieve alternatieven
Het team van Jorien onderzocht het Westerkwartier, een diverse wijk met historische straatjes en moderne bebouwing. Niet overal bleek ruimte voor bomen, dus kwamen de studenten met creatieve alternatieven: zonnedoeken op schoolpleinen, lichte bestrating, watertappunten, groene daken en gevelgroen. “Je merkt pas echt wat er speelt als je door de wijk loopt,” zegt Jorien. “Je ziet wie er wonen, waar kwetsbare plekken zitten – dat maakt het heel concreet.”
Betrokkenheid van de studenten
Wat de gemeente vooral opvalt, is de betrokkenheid van de studenten. “Ze brengen energie, scherpe observaties en frisse ideeën,” zegt Louwman. “Ze denken niet alleen na over technische oplossingen, maar ook over sociale vragen: hoe betrek je bewoners, hoe houd je wijken leefbaar?”
Kennishub
De samenwerking past bij het DNA van Delft als kennisstad, vindt ze. “Campus Delft is één grote kennishub. Door studenten te betrekken bij echte opgaven, verklein je de afstand tussen beleid en onderwijs – en geef je jonge professionals een waardevol inkijkje in de praktijk.”
Voor studenten was dit project leerzaam én motiverend. “We moesten samenwerken met mensen die soms totaal anders dachten,” zegt Jorien. “Maar dat dwingt je om beter te luisteren en samen tot sterkere ideeën te komen.” Marle: “Het mooiste vond ik hoe je van abstracte data tot tastbare oplossingen komt. Deze kennis gaan we in de toekomst keihard nodig hebben.”
Door: Nationale Onderwijsgids