Normal_leraar346456

De positie van leraren in onderwijsorganisaties zou moeten worden versterkt, zo zei Albert Weishaupt, in zijn inaugurele rede bij Stenden Hogeschool. De kennis en kunde van docenten worden te vaak onderschat. “Ik ben van mening dat de docent binnen het huidige onderwijs niet de rol wordt gegund die hem feitelijk zou toekomen,” zei Weishaupt. Dit meldt de Algemene Onderwijsbond.

Weishaupt is directeur bij het Roelof van Echten College en sinds 1 januari 2015 ook lector professionele onderwijsorganisaties aan de Stenden Hogeschool. In zijn inaugurele rede zei Weishaupt dat hij vindt dat de organisatie het mogelijk moet maken voor docenten om een goede rol te kunnen spelen. De nieuwe lector stelde dan ook dat hij hoopt dat hij verandering kan gaan brengen in de rol die leraren toegedeeld krijgen in het huidige onderwijssysteem door onderzoek te gaan doen naar de vraag hoe een school zich kan ontwikkelen tot zo’n onderwijsorganisatie. Daarnaast wil Weishaupt dat het lectoraat een platform wordt waar de discussie over de positie van de leraar kan worden gevoerd. 
 
Weishaupt experimenteert op het Roelof van Echten College al met ideeën. Volgens de lector moet een school niet hiërarchisch georganiseerd zijn, maar juist zo dat docenten een sleutelpositie krijgen. Bij het Drentse college vormen docenten een team binnen hun eigen vakgebied. Binnen deze teams hebben docenten een positie die gelijkwaardige is aan die van managers. 
 
© Nationale Onderwijsgids