Normal_baby_blok

Oud-studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) ontwikkelden eerder al een interactieve muur voor dementerende mensen. Kinderdagverblijf de Witte Vlinder in Amsterdam wilde een eigen versie van de muur voor kinderen tot vier jaar. Hiervoor hebben de oud-studenten een nieuwe versie ontwikkeld: de kinder-interactieve muur, bedoeld als educatieve attractie. Dit meldt de HvA. 

De eerste interactieve muur hebben de oud-studenten ontwikkeld voor hun afstuderen aan de opleiding Engineering, Design & Innovation. Eind vorig jaar hebben zij hun innovatie aan het publiek gepresenteerd, waar ook een medewerkster van het kinderdagverblijf aanwezig was. Zij gaf de studenten de opdracht ook een interactieve muur te ontwikkelen voor kinderen. Binnen de zes weken die daarop volgden maakten de afgestudeerden een nieuwe versie van de muur.

De muur voor kinderen beschikt over tastbare afbeeldingen van onder andere dieren, als kinderen op de foto drukken klinkt het bijpassende geluid. Ook kunnen de kinderen blokken in de juiste vorm in de muur stoppen. Daarnaast leren ze tellen: bij een druk op de knop licht een aantal blokken op en horen ze het getal. De leidster van de kinderopvang kunnen muziek en beelden selecteren door middel van het touchscreen.

Op 1 april opent de nieuwe vestiging van De Witte Vlinder in Amsterdam haar deuren, hier is ook de muur geplaatst. Het kinderdagverblijf schafte de muur aan, omdat die de ontwikkelingen van kinderen op verschillende manieren ondersteunt. “Op het kinderdagverblijf leren de kinderen veel bij: ten eerste sociaal-emotioneel. Zij gaan samen met deze muur spelen en leren hierbij delen en op elkaar wachten. Daarnaast stimuleert de muur dat ze al een beetje leren rekenen. Voor de allerkleinsten stimuleert de muur de motorische ontwikkeling”, aldus bedrijfsleider Lila Matis. 

© Nationale Onderwijsgids