Voedsellessen leren kinderen hoe ze gezond kunnen leven

Op basisscholen moet voedselonderwijs kinderen leren wat gezond voedsel is en wat niet, waar het eten vandaan komt en hoe lekker gezond kan zijn. Kinderen leren op een creatieve manier bewustere keuzes te maken wat voeding betreft. Dat meldt EenVandaag.

Hoogleraar preventieve geneeskunde Onno van Schayck geeft aan dat je kinderen het beste op een leuke en interactieve manier kan laten ontdekken wat gezond voedsel is. In schooltuintjes kunnen de kinderen zelf groenten kweken, maar ook proeven.

Beweging 

Beweging is volgens Van Schayck ook een belangrijk onderdeel. Schoolpleinen met heuvels en boompjes zorgen ervoor dat kinderen meer gaan bewegen, omdat het door die attributen op het schoolplein ook leuk is.

Positieve effecten voedselonderwijs 

Volgens de hoogleraar is het belangrijk om kinderen van jongs af aan te leren wat gezond is en hoe ze gezond moeten leven. De Universiteit Maastricht kwam er na een onderzoek achter dat er meer positieve effecten aan voedselonderwijs kleven. Zo bleek dat kinderen niet alleen minder buikvet hadden, maar ook een verlaagd risico op hart- en vaatziekten en diabetes. Gezond eten heeft zelfs effect op de leerprestaties van kinderen.

Teler 

Stichting Kokkerelli gaat met basisschoolleerlingen naar de teler toe en vervolgens gaan ze met de meegenomen groenten koken. In het begin zeggen de kinderen vaak dat ze iets niet lusten, maar uiteindelijk komen ze erachter dat het allemaal best lekker is. Niet elke school heeft echter een teler in de buurt, dus dat maakt het wat lastiger.

Blik op je Eten 

Stichting Kokkerelli heeft samen met de Wageningen Universiteit de lesmethode ‘Blik op je Eten’ ontwikkeld. Docenten kunnen in de klas met de hulp van activiteitenkaarten het gesprek aangaan over gezond eten.

Kindcentrum Eikerwijs uit Kessel maakt sinds begin van dit schooljaar gebruik van deze kaartjes. De docenten wilden graag hun steentje bijdragen aan het gezond laten opgroeien van hun leerlingen. Vanaf groep 4 worden de voedsellessen aangeboden en krijgen alle leerlingen een gezonde schoollunch voorgeschoteld.

Niet op elke school is dit toe te passen. Veel scholen maken tegenwoordig gebruik van een continurooster. Voedseleducatie is op dit moment ook geen verplicht onderdeel voor scholen. Het kindcentrum ziet dat wel graag gebeuren en probeert daarom het gesprek met andere scholen en ouders aan te gaan.

Stimuleren van docenten, ouders en kinderen 

Hoogleraar Van Schayck denkt dat het lastig is om het voedselonderwijs op scholen te verplichten. Docenten, ouders en kinderen zouden op een andere manier gestimuleerd kunnen worden. Over de gezonde schoollunches en beweging werd voorheen ook getwijfeld, maar kinderen bleken uiteindelijk heel enthousiast te zijn.

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk