Afgelopen weekend stond het verhaal van twee afgestudeerde studenten van de Hanzehogeschool in de New York Times. De twee studenten hebben in 2011 een lijst gemaakt met honderd 'high-tech' bedrijven die ze gingen proberen te hacken. Al snel hadden ze beveiligingslekken gevonden in Facebook, Google, Apple, Microsoft, Twitter en in systemen van 95 andere bedrijven. Ze noemden hun lijst de 'Hack 100' en waarschuwden de CEO's van deze bedrijven. Ongeveer een derde negeerde hen. Een derde bedankte hen, maar heeft het beveiligingsprobleem vervolgens niet opgelost. De overige bedrijven gingen zaken doen met de hackers. Dat meldt de Hanzehogeschool.
De twee afgestudeerde studenten van de Hanzehogeschool Michiel Prins en Jobert Abma runnen nu samen met twee andere mede-oprichters de in San Francisco gevestigde 'tech startup' HackerOne. Hacker One wil bemiddelen tussen bedrijven met problemen rondom internetbeveiliging en 'ethical hackers' die hun beveiligingsproblemen gaan oplossen, in plaats van meer problemen te veroorzaken. Het afgelopen jaar heeft HackerOne enkele grote namen in de 'high tech' wereld als klanten binnengehaald, zoals Yahoo, Square en Twitter. En ook andersoortige bedrijven als banken en oliemaatschappijen.
Prins en Abma hebben gestudeerd aan de Hanzehogeschool Groningen en zijn tijdens hun studie gestart in de incubator Cube050 met hun startup Online24, de voorloper van HackerOne. De Hanzehogeschool wil alle studenten opleiden tot ondernemende professional of tot zelfstandig ondernemer met een innovatieve en duurzame onderneming. In de internationale GUESSS 2014 (Global University Entrepreneurship Spirit Students Survey) neemt de Hanzehogeschool een toppositie in voor wat betreft ‘gestarte ondernemers’ en ‘aankomend ondernemers’. Elk jaar starten tussen de 250 en 350 studenten een onderneming. In 2014 waren dat er 319.
© Nationale Onderwijsgids