Normal_drie_prijswinnaars_2016

Annelies de Hoop, consultant bij het Samenwerkingsverband 013, heeft de Onderzoeksprijs mastercripties Fontys gewonnen. De tweede en derde prijs gingen respectievelijk naar Marga van Gijn en Nicole Scheepens, beide groepsleerkrachten aan twee basisscholen in Vught. De drie prijswinnaars behoorden tot een groep van tien genomineerde afstudeerders. De tien genomineerden waren op hun beurt weer geselecteerd uit zo’n 800 afgestudeerde masters in education in Zuid- en Midden-Nederland.

In het nieuwe magazine 10XBETER! zetten de genomineerden hun onderzoek in de eigen onderwijspraktijk uiteen. Elke beschrijving wordt afgerond met een reactie van de directeur die telkens aangeeft wat de waarde voor de onderwijsontwikkeling dan wel voor de onderwijsvernieuwing is op de school. Staatssecretaris Sander Dekker pleit in zijn voorwoord voor meer masters voor de klas. Zijn pleidooi wordt ondersteund door vertegenwoordigers van diverse onderwijsberoepsverenigingen. 
 
Het is de algemene opvatting dat door de komst van leerkrachten die geschoold zijn op masterniveau de kwaliteit van onderwijs zal verbeteren. Dit kan door het volgen van een master te combineren met een functie in het onderwijs. Die combinatie kan dan worden benut om onderzoek te doen in de eigen onderwijspraktijk. Deze vorm van studeren wordt aangeduid met de term ‘praktijkgericht onderzoek’. 
 
In het kader van de Wet op het passend onderwijs krijgen scholen veel vaker te maken met kinderen met een speciale onderwijsbehoefte. Hierbij is het van groot belang dat er leerkrachten zijn die om kunnen gaan met een grotere diversiteit aan leerlingen in de klas. De opleidingen Special Educational Needs en Leren&Innoveren bekwamen leerkrachten en scholen in het omgaan met verschillen. Het doel hiervan is dat kinderen naar school kunnen gaan in de eigen omgeving. Een aangepast onderwijsprogramma verzorgd door teams met specialismen is daarbij noodzakelijk. Fontys OSO en Fontys HKE verzorgen deze opleidingen. 
 
© Nationale Onderwijsgids