Voor mbo-studenten is het nieuwe schooljaar een bijzonder jaar, want alle instellingen in Nederland starten met belangrijke vernieuwingen in het opleidingsaanbod. Dit moet de aansluiting van het middelbaar beroepsonderwijs op de toekomstige arbeidsmarkt en vervolgopleidingen verder verbeteren. "Het mbo 2.0 kan je dus gerust zeggen", aldus minister Jet Bussemaker van Onderwijs. "De veranderingen vormen een kickstart voor de toekomst van studenten in het middelbaar beroepsonderwijs." Dit meldt Rijksoverheid.
NOG
Mbo 2.0 zorgt voor betere aansluiting op vervolgopleiding en arbeidsmarkt
-Eén van de belangrijkste veranderingen waar studenten mee te maken krijgen, is dat ze voor het eerst ‘keuzedelen’ moeten kiezen. Die vergroten de kans op een goede baan en toekomst. De keuzedelen nemen ongeveer 15 procent van de opleidingsuren in beslag. Behaalde keuzedelen worden vermeld op het uiteindelijke diploma. Bussemaker: "Met keuzedelen kunnen studenten hun vakmanschap verdiepen en verbreden. Of ze kunnen zich specialiseren. Dat leidt tot een grotere kans op een goede baan in de regio of, natuurlijk, daarbuiten. Daarnaast bieden keuzedelen studenten de mogelijkheid om zich beter voor te bereiden op een vervolgopleiding in het hbo." Er zijn landelijk meer dan zeshonderd keuzedelen beschikbaar. Studenten kunnen met keuzedelen ook over de grens kijken.
De arbeidsmarkt verandert snel en het is dus van belang dat het beroepsonderwijs zo flexibel mogelijk is om soepel mee te kunnen bewegen. Daarom kunnen mbo-instellingen elke drie maanden nieuw beschikbare keuzedelen aanbieden, na goedkeuring door de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) en het ministerie van onderwijs. Dit mogen keuzedelen zijn die de school zelf ontwikkeld heeft, of in samenwerking met het (regionale) bedrijfsleven en/of een hbo-instelling.
Om het mbo zo wendbaar mogelijk te maken, zijn ook alle opleidingen nog eens goed onder de loep genomen. Dit heeft geleid tot een flinke afname van het aantal opleidingen. Het onderwijsaanbod was te omvangrijk en onoverzichtelijk, waardoor beginnende studenten soms door de bomen het bos niet zagen en verkeerde studiekeuzes konden maken. Sommige studies sloten te weinig aan op de veranderde arbeidsmarkt of er was sprake van inhoudelijke overlap met andere opleidingen.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids