Hogescholen en universiteiten zijn bijzonder ontevreden over het taalniveau van eerstejaarsstudenten. De taalvaardigheid van een groot percentage studenten ligt aan het begin van de opleiding onder het niveau dat van hen verwacht wordt. Dat blijkt uit navraag door Algemeen Dagblad bij verschillende onderwijsinstellingen. De instellingen doen er naar eigen zeggen zoveel mogelijk aan om de taalkennis van studenten te verbeteren. Een goede taalvaardigheid blijkt van groot belang voor het studiesucces. Dit meldt het Algemeen Dagblad.
Bij diverse hogere onderwijsinstellingen moeten eerstejaars een taaltoets maken. Voor sommige opleidingen is slagen verplicht, andere studies gebruiken de toets om het niveau van de studenten te bepalen en te verbeteren. De prestaties van studenten lopen flink uiteen; zo haalde aan de Vrije Universiteit (VU) van Amsterdam dit jaar elf procent een onvoldoende terwijl aan de Hogeschool Rotterdam bijna de helft zakte voor de toets.
Studenten worstelen met spelling, grammatica en de opbouw van een tekst. Basale vaardigheden die nodig zijn bij het schrijven van werkstukken en scripties. Studenten die voldoen aan de taaleisen zijn succesvoller in hun studie en vallen minder vaak uit, blijkt uit onderzoek.
Een taaltoets is volgens sommigen dan ook niet genoeg. Hogescholen en universiteiten zouden gedurende de hele opleiding aandacht moeten besteden aan de taalvaardigheid van studenten. De gedachte dat studenten vanzelf een wetenschappelijk niveau bereiken klopt niet, zegt bijvoorbeeld de Nederlandse Taalunie. Studenten hebben daarin begeleiding nodig.
Taalvaardigheid zou bovendien op de middelbare school meer aandacht moeten krijgen want “blijkbaar sluit de behoefte van het vervolgonderwijs niet aan bij wat het voortgezet onderwijs levert”, aldus woordvoerder Stan Termeer van de VO-Raad. Het vak Nederlands in het voortgezet onderwijs, met name het eindexamen, is al enkele jaren onderwerp van discussie. Over een paar weken bespreekt de Tweede Kamer de inhoud van het examen Nederlands.
Vorig jaar trok de Raad voor Nederlandse Taal en Letteren bij minister Bussemaker ook al aan de bel. In het rapport ‘Vaart met taalvaardigheid’ gaf de raad advies over een structureel taalvaardigheidsbeleid in het hoger onderwijs.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids