Normal_harrystokhof1

Docent-onderzoeker Harry Stokhof van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) won de Best Research and Practice Award 2016 van de Europese organisatie EAPRIL voor zijn praktijkgericht onderzoek in en met het basisonderwijs. Zijn onderzoek was een van de drie genomineerden en tot op het laatst bleef het spannend. De sterke inhoud en de authentieke presentatie gaf de doorslag. Dit meldt HAN.

Stokhofs onderzoek 'Teacher Guidance of Effective Student Questioning' ziet vraaggestuurd leren als een belangrijke leerstrategie. Harry Stokhof: "Vraaggestuurd leren is een hot item in onderwijsland. Iedereen wil een beroep doen op de nieuwsgierigheid van leerlingen, maar hoe richt je je onderwijs daar op in?" Pabo-studenten en hun mentoren ervaren het begeleiden van vraaggestuurd leren vaak als een forse uitdaging. Want hoe roep je vragen op die leerlingen uitdagen tot leren? En hoe verbind je die met onderwijsdoelen? Via de ontwikkelde methode van Stokhof stimuleren (toekomstige) leraren hun leerlingen om zelf de vragen te formuleren waarop ze antwoord willen. De intrinsieke motivatie van de leerling staat daarbij voorop.

Onderzoek binnen de HAN kenmerkt zich door het samenspel met de praktijk en de directe toepasbaarheid van onderzoeksresultaten. Daar profiteren in dit geval basisscholen van, maar ook de faculteit Educatie en de Pabo van de HAN in het bijzonder.

Instituutsdirecteur Karin van Weegen: "Als HAN Pabo willen we nieuwsgierige en onderzoekende leraren opleiden die middenin de wereld staan. Het onderzoek van Stokhof draagt hieraan bij. Het mooie is dat het impact heeft op verschillende niveaus. Zo was hij ook betrokken bij een training voor het begeleiden van vraaggestuurd leren op opleidingsscholen. Mentoren en studenten worden hierin uitgedaagd tot een onderzoekende houding en vinden onderzoeksvragen binnen de school. De eerste ervaringen zijn al positief".

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids