Het nieuwe (voorlees)boek van Laurentien van Oranje en Sieb Posthuma, ligt vanaf morgen in de boekhandel. In dit boek zit een voorleeswijzer, ontwikkeld door de auteur in samenwerking met Lucie Spreij, docent en orthopedagoog van Hogeschool Utrecht (HU).
De leeswijzer geeft tips over voorlezen én tips hoe het gesprek aan te gaan met kinderen over klimaatverandering en duurzaamheid, en maakt zo ook volwassenen hier meer bewust van.
De HU heeft niet alleen een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling en totstandkoming van de voorleeswijzer: tijdens de dag van de duurzaamheid op 11 november 2011, gaan studenten, die opgeleid worden tot leraar in het basisonderwijs, het boek op grote schaal voorlezen en bespreken in hun stageklassen. Ook gaan masterstudenten Special Educational Needs (SEN) nader onderzoek doen naar de gebruiksmogelijkheden van Mr Finney in het onderwijs.
Laurentien van Oranje: "Wij zijn heel blij met de inzet en betrokkenheid van studenten van de Master SENopleiding van het Seminarium voor Orthopedagogiek van Hogeschool Utrecht, die onderzoek doen naar Mr Finney in de onderwijspraktijk, in afstemming met mijn eigen stichting de Missing Chapter Foundation die tot doel heeft de dialoog tussen kinderen en volwassenen te stimuleren."
Voorlezen en praten
Laurentien van Oranje en Sieb Posthuma hopen dat dit boek bijdraagt aan het bewustzijn van kinderen dat de aarde ook van hen is en dat het stellen van onbevangen, eerlijke vragen belangrijk is bij het vinden van oplossingen. Doel is om via het (voor)lezen en de vragen die kinderen stellen over het boek en alles wat Mr Finney meemaakt ook volwassenen aan te zetten tot bewustzijn over klimaatverandering en duurzaamheid.
De voorleeswijzer met daarin tips voor voorlezen maar vooral ook tips om het gesprek aan te gaan over deze onderwerpen, levert hier een belangrijke bijdrage aan. Lucie Spreij, mede-ontwikkelaar van de voorleeswijzer en docent en orthopedagoog van de HU: "Door voor te lezen beleef je samen een verhaal. En door er samen over te praten krijgt het verhaal betekenis. Deze combinatie vormt een krachtige leerervaring en helpt kinderen te bouwen aan hun woord- en wereldkennis."