De vier genomineerden voor de titel Docent van het Jaar 2021 zijn bekend. De jury heeft uit de vele aanmeldingen vier finalisten gekozen. De genomineerden zijn Jessica Zweers (HanzeHogeschool Groningen), Machiel Blok (Hogeschool Rotterdam), Karen Kotten-Lips (HAN University of Applied Sciences) en Arianna Pranger (Universiteit Leiden). Op 21 april zal demissionair minister Van Engelshoven (OCW) de prijs uitreiken aan de Docent van het Jaar 2021. Dit meldt het ISO.
Het ISO organiseert dit jaar voor de zevende keer op rij de Docent van het Jaar Verkiezing. Met deze verkiezing wil de studentenorganisatie aandacht vragen voor goed docentschap in het hoger onderwijs. Docenten spelen volgens het ISO een grote rol in het onderwijs, zeker tijdens de coronacrisis. Digitalisering en een grote fysieke afstand tussen student en docent zorgen ervoor dat de invloed van docenten op het onderwijs enorm vergroot is. Een docent die hier op een goede manier mee omgaat is een voorbeeld voor andere docenten in het hoger onderwijs. Het ISO wil met deze verkiezing daarom inspirerende docenten in een positief daglicht zetten, en gelooft dat het juist in deze tijd extra belangrijk is om te laten zien dat het hoger onderwijs uitstekende docenten rijk is.
Het evenement zal dit jaar plaatsvinden op 21 april 2021 in de Jaarbeurs te Utrecht en zal met een livestream te volgen zijn. Tijdens de verkiezing zullen de finalisten een presentatie geven om te laten zien waarom zij de prijs verdienen. De jury zal vervolgens een winnaar aanwijzen, die uit handen van demissionair minister Van Engelshoven de prijs voor Docent van het Jaar 2021 zal krijgen. Naast een fysieke prijs, die ontworpen wordt door een student van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, krijgt de winnaar een beurs voor onderwijsinnovatie en wordt hij of zij lid van het ComeniusNetwerk.
De manier waarop de vier genomineerden onderwijs geven onderscheidt hen van de overige inzendingen. Ze hebben een duidelijke onderwijsvisie, een grote passie voor hun vak en weten dat op een goede manier over te brengen. Opvallend is dat studenten stuk voor stuk lovend zijn over de betrokkenheid en het enthousiasme van deze docenten. Daarmee weten ze hun studenten, ondanks het vele digitale onderwijs, toch te motiveren. De jury waardeert het bovendien dat alle vier docenten de coronacrisis weten om te zetten tot een kans om het onderwijs te verbeteren, bijvoorbeeld door het bedenken van nieuwe, creatieve onderwijsvormen. Alle vier zetten zij zich zowel binnen hun reguliere onderwijstaken als daarbuiten in voor onderwijsvernieuwing.
Door: Nationale Onderwijsgids