Normal_5646

Kunnen kinderen meedenken over ingewikkelde vraagstukken als duurzame ontwikkeling? Het lijkt alsof basisschoolleerlingen daar nog niet aan toe zijn. Of toch wel?

Meedenken en discussiëren over dit onderwerp kan op 25 mei tijdens de conferentie Geef te denken van Saxion Hogescholen. Saxion organiseert die dag inleidingen, presentaties, denk- en workshops.

De organisatie is in handen van het lectoraat Daltononderwijs en Onderwijsinnovatie van de Saxion pabo, in samenwerking met het Programma voor Leren voor Duurzame Ontwikkeling.

Zowel democratisch burgerschap als duurzame ontwikkeling vragen om meedenken over ingewikkelde vraagstukken. Leren kinderen dat voldoende op de basisschool? Of menen we dat ze dat nog niet aankunnen?

In het basisonderwijs ligt de focus bij burgerschapsvorming en duurzame ontwikkeling op sociale, emotionele, morele en ecologische vorming. Burgerschap valt samen met socialiteit (betrokkenheid, fatsoen, coöperatief zijn en verdraagzaamheid), duurzame ontwikkeling valt samen met zuinigheid (zuinig zijn met water, zuinig zijn met energie, zuinig consumeren, zuinig zijn op je spullen, zuinig zijn op de natuur).

Voor wie?
De conferentie staat open voor leraren, lerarenopleiders, onderwijsontwikkelaars, pabostudenten en academische pabostudenten, maar ook overige belangstellenden zijn van harte welkom.

Klik hier voor meer informatie.