Normal_5696

SP-Kamerlid Jasper van Dijk stelt dat het hbo op de schop moet. Daarom moet nu begonnen worden met een actieplan voor de hervorming van het hoger beroepsonderwijs.

Van Dijk zegt dit in reactie op de rapporten van de Onderwijsinspectie over het HBO. ‘Bij alle onderzochte opleidingen zijn tekortkomingen geconstateerd, dat is rampzalig voor de kwaliteit van het onderwijs. Het HBO moet kleinschaliger, met beter opgeleide docenten en landelijke exameneisen. Ook moeten we stoppen met instellingen geld geven voor elk diploma dat ze uitreiken.'

Vanwege het gebrek aan landelijke exameneisen, hebben hogescholen veel vrijheid om zelf te bepalen welke studenten een diploma krijgen. De Inspectie hamert dan ook terecht op scherpere eisen aan de opleidingen. ‘De vage diploma-eisen vormen een dodelijke combinatie met onderwijsmanagers die zoveel mogelijk budget willen binnenhalen. Het afleveren van studenten is belangrijker geworden dan het geven van goed onderwijs', aldus Van Dijk.

Van Dijk vindt het goed dat staatssecretaris Zijlstra slechte opleidingen sluit en het geld terughaalt van onterecht verstrekte diploma's, maar het blijft toch bij achteraf brandjes blussen. Om het hbo werkelijk te verbeteren, moet veel meer gedaan worden.

Daarom zal Van Dijk in het Kamerdebat dat half mei wordt gevoerd, voorstellen om een actieplan te maken met de volgende punten: kleinere opleidingen, bevoegde docenten, landelijke exameneisen en stoppen met de financiering op diploma's.

Tweede Kamer verdeeld
Van Dijk kan mogelijk op de steun rekenen van de PvdA en de PVV. De andere partijen zien de schaalgrootte van het hoger beroepsonderwijs niet als het probleem, zo meldt Nu.nl.

CDA-Kamerlid Sander Rouwe wijst op de Universiteit Utrecht, die een goede onderwijskwaliteit levert, ondanks dat de universiteit één van de grootste van Nederland is. 

Ook Boris van der Ham van D66 ziet schaalgrootte niet als een probleem. Hij is het met Van Dijk eens dat er teveel geld naar managers gaat, maar vindt dat grotere instellingen juist beter bureaucratie kunnen tegengaan.

© Nationale Onderwijsgids