Normal_6187

Een studententeam van het Instituut voor Communicatie & Media van de Hanzehogeschool Groningen heeft de landelijke Hogeschoolcompetitie van Veilig Verkeer Nederland gewonnen. De vijf Communicatie-studenten ontwierpen de beste campagne om jongeren tussen de 13 en 16 jaar te bewegen hun fiets te checken om zo veiliger aan het verkeer te kunnen deelnemen.

De nationale finale van de hogeschoolcompetitie van Veilig Verkeer Nederland (VVN) vond plaats in Utrecht. Het studententeam van het Instituut voor Communicatie & Media van de Hanzehogeschool Groningen liet de teams van hogescholen uit Utrecht, Zwolle, Arnhem en Eindhoven achter zich. Het winnende team werd beloond met cadeaubonnen en de mogelijkheid dat de campagne landelijk daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Hierover neemt VVN later dit jaar een besluit.

Rally en fietsapp
De vijf communicatiestudenten, Cynthia Cadogan, Marieke Hollemans, Esther Jonker, Isolde Olde Kalter en Vera Schuijn presenteerden in de finale hun campagne om de bestaande ‘Fietscheck' van de VVN te combineren met een soort fietsrally. Tijdens deze rally komen alle items uit de Fietscheck aan bod op achtereenvolgende punten langs de route door een stad of gebied. Per stad of gebied is de route in te stellen.

De rally wordt ondersteund met een mobiele app waarin door middel van een game alle checkpunten van de fietscheck worden doorlopen. Kort samengevat is de opzet: lekker fietsen, lol maken en ondertussen ontdekken of je fiets VVN-proof is.

Kerndoelen vo
Het plan van de studenten van het Instituut voor Communicatie & Media werd als zeer goed onderbouwd beoordeeld, met veel oog voor details en aantrekkelijk gevisualiseerd in diverse middelen. Een sterk punt vond de VVN dat het plan aansluit bij de kerndoelen en het curriculum van scholen voor voortgezet onderwijs en bij de interesses van de jongeren tussen 13 en 16 jaar. Verder is de campagne praktisch en onmiddellijk uitvoerbaar.

VVN organiseerde de Hogescholencompetitie voor de tweede keer. VVN wil graag weten hoe zij jongeren het beste kan bereiken met als doel het fietsverkeer veiliger te maken. Vandaar dat er een competitie is uitgezet onder jonge communicatiestudenten in het hbo.

De opdracht luidde: ontwikkel een aansprekende campagne die ervoor zorgt dat de doelgroep 13 - 16 jarigen zelf het initiatief neemt om alle fietsen op hun school veilig te krijgen. Maak hierbij gebruik van de Veilig Verkeer Nederland Fietscheck.