In augustus 2011 start Marcel van der Klink als nieuwe lector Professionalisering van het Onderwijs. Hij volgt Kitty Kwakman op, die recent benoemd is tot lid van het College van Bestuur van Hogeschool Zuyd (HZ).
Het lectoraat Professionalisering van het Onderwijs stimuleert onderzoekend opleiden in het hbo-onderwijs en doet onderzoek naar de betekenis daarvan voor de hbo-docent. Onderzoek naar het eigen onderwijs is een vergeten domein in het hoger onderwijs. Dat was voor Hogeschool Zuyd reden om in 2010 te starten met het lectoraat Professionalisering van het Onderwijs.
"Het hbo heeft medewerkers nodig die hun eigen beroepspraktijk onderzoekend innoveren. Dat gebeurt in het hbo nog weinig", aldus voormalig lector Kitty Kwakman. "We weten ook te weinig over wat werkt in het hbo en wat niet. In het lectoraat staat de komende jaren de relatie tussen het hbo-onderwijs en de beroepspraktijk centraal. Samen met de opleidingen onderzoekt het lectoraat de wijze waarop we in het hbo het leren op school en in de beroepspraktijk goed met elkaar kunnen verbinden."
Nieuwe lector
Dr. Marcel van der Klink (1962) is momenteel universitair hoofddocent bij het Centre for Learning Sciences and Technology van de Open Universiteit, en werkzaam bij het Programma Leernetwerken en het Programma Learning & Cognition.
Zijn werk omvat projecten op het terrein van werkplekleren, competentiegericht opleiden, e-learning en assessment. Hij studeerde andragogiek, differentiatie volwasseneneducatie, aan de Radboud Universiteit.
In 1999 promoveerde hij op een studie naar opleiden op de werkplek aan de Universiteit Twente. In zijn onderzoek ligt het accent op het (informele) leren van werknemers in de werksituatie.