Studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) presenteerden samen met studenten van de FachHochschule in Dortmunt de resultaten van hun onderzoek naar de Duitse markt aan MKB-bedrijven.
De eindpresentaties vonden plaats op 8 juni op het Amstelplein in Amsterdam. Nederlandse MKB-ondernemers waren aanwezig en kregen inzicht in de Duitse markt en ontvingen tips voor het betreden van de markt.
Omzetkansen
Duitsland is met ruime voorsprong de belangrijkste handelspartner van Nederland. Het wordt voor MKB-bedrijven, door de inzet van studenten, eenvoudiger om nieuwe (omzet)kansen te ontdekken en een netwerk op te bouwen. De studenten maakten een analyse van de markt, keken naar potentiële afnemers, de concurrentiepositie en de omgevingsfactoren die van invloed waren op een specifieke ondernemer.
Bedrijven als Alan Red, House of Escher,Lightmaker en Fonk Mobile deden mee aan het project en hebben concreet advies gekregen. De studenten hebben gezamenlijk businessplannen opgesteld en adviezen gegeven over de te verkiezen strategie.
Het is bijzonder dat de Hogeschool van Amsterdam en de FachHochschule uit Dortmund dit project samen hebben uitgevoerd. Syntens, Innovatienetwerk voor Ondernemers en het project KansenKanon maakten deze uitwisseling van kennis en cultuur mogelijk.