Normal_6509

Susanna Karakhanyan onderzocht de mechanismen die ten grondslag liggen aan de implementatie van veranderingen in het hoger onderwijs in Armenië.

De centrale vraag is hoe succesvol deze onderwijsveranderingen zijn in de ogen van de direct betrokkenen: de docenten werkzaam in het hoger onderwijs en de initiatiefnemers van de beoogde onderwijsveranderingen.De direct betrokkenen ervaren weinig eigendomsgevoel bij een door de overheid geïnitieerde onderwijsvernieuwing.

Bovendien ontbreekt het de docenten aan kennis over de inhoud van de vernieuwing, ontwikkelen zij negatieve gevoelens ten opzichte van de vernieuwing en schrijven zowel de docenten als de initiatiefnemers het mislukken van de vernieuwing toe aan factoren die buiten henzelf liggen en door hen ook niet beïnvloed kunnen worden.

Conclusie
De conclusie is dat bij deze onderwijsvernieuwingen in Armenië dezelfde mechanismen een rol spelen als bij elke onderwijsvernieuwing. Voor een land in ontwikkeling, zoals Armenië, dat de onderwijsverandering vanuit West-Europa inhoudelijk wil adopteren, blijkt het buitengewoon moeilijk deze verandering te realiseren.

Susanne Karakhanyan promoveert 13 juli aan de faculteit der Sociale Wetenschappen van de  Radboud Universiteit.