Normal_7179

LEEUWARDEN - NHL Hogeschool uit Leeuwarden doet onderzoek naar de effectiviteit van een nieuw type game om het aantal ongelukken op de werkvloer te verminderen. De hogeschool speelt hiermee in op een actuele vraag uit het bedrijfsleven.

Het onderzoek richt zich op de ontwikkeling van situationele games (sitgames) voor bedrijven. Sitgames gaan verder dan de traditionele gametypes. Waar traditionele spellen veelal een vaste lineaire verhaallijn volgen, wordt de verhaallijn in een sitgame bepaald door de werkelijke situatie waarin de speler zich bevindt. De locatie van de speler is van invloed, maar ook gebeurtenissen zoals vallend materiaal, druk verkeer of de aanwezigheid van een collega.

NHL Hogeschool onderzoekt hoe sitgames effectief kunnen worden ingezet. Daarvoor worden demoapplicaties voor smartphones of tablets ontwikkeld en een methode om ze in de praktijk te brengen. Een onderzoeksprotocol moet de haalbaarheid en effectiviteit van de methode vaststellen. Het onderzoek concentreert zich op de bewustwording van veilig werkgedrag binnen technisch, ambachtelijke werkomgevingen met medewerkers in de leeftijdscategorie van 25 tot 35 jaar.

Veiligheidsrisico's verminderen
Meerdere bedrijven gaven aan behoefte te hebben aan nieuwe leermethodes om veiligheidsrisico's te verminderen. NHL Hogeschool heeft deze signalen opgepikt en samen met een groep bedrijven verkend of sitgames een oplossing kunnen bieden. Uit dit overleg is het onderzoeksproject ‘Play it Safe' ontstaan.

Ondanks allerlei maatregelen gebeuren er elke dag zo'n 300 ongevallen op de werkvloer. De werkomstandigheden veranderen waardoor traditionele veiligheidsinstructies vaak niet meer voldoen. Zo werkt personeel steeds vaker op wisselende locaties in snel wisselende teams, wat het lastig maakt om informatie gestructureerd over te dragen. Jonge medewerkers blijken bovendien steeds minder vaardig te worden in het verwerken van teksten of klassikale instructie.

NHL Hogeschool heeft veel ervaring met het ontwikkelen van games. Naast het lectoraat Serious Gaming en het lectoraat Werkplekleren en ICT werken ook studenten van de opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) mee aan het onderzoek.

Jan Ferweda van de opleiding CMD: "Er zijn technisch veel verschillende vormen van sitgames mogelijk. We hebben bij andere projecten al veel ervaring opgedaan met technieken als augmented reality, 3D modelvorming, simulatiegames en alternate reality games. Onze studenten kunnen die kennis nu weer inzetten bij dit project."

Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met bedrijven, netwerkorganisaties en gameontwikkelaars. Inmiddels hebben 14 organisaties zich verbonden aan het project.

© Nationale Onderwijsgids