Normal_7812

AMSTERDAM - Om vier uur vanmiddag spreekt dr. Christianne de Poot, lector Forensisch Onderzoek aan de Hogeschool van Amsterdam en aan de Politieacademie, haar lectorale rede uit in het Auditorium van Gebouw De Leeuwenburg te Amsterdam.

Technologische ontwikkelingen bieden steeds nieuwe mogelijkheden om sporen te zoeken, veilig te stellen, te analyseren en te gebruiken tijdens het opsporingsproces. Zo wordt het in de nabije toekomst mogelijk om aangetroffen sporen al op de plaats delict te analyseren.

Christianne de Poot: ‘Momenteel worden sporen eerst veilig gesteld en dan naar het laboratorium gestuurd. Daar worden de sporen onderzocht waarna de informatie bij de rechercheur binnenkomt. Er zit een tijdsperiode van enkele dagen tot soms wel enkele weken tussen het moment waarop de sporen werden veiliggesteld, en het moment waarop de analyse-informatie in de opsporing of bewijsvoering kan worden gebruikt.'

'Het wordt binnen nu en 5 jaar mogelijk om chemisch en biologisch onderzoek op de plaats delict uit te voeren en ook daar vergelijkingen te maken tussen aangetroffen sporen en sporen die zijn opgenomen in gegevensbestanden. De sporen kunnen dan al direct op de plaats delict worden geïnterpreteerd.'

Aansluiting
Het onderzoeksprogramma sluit aan bij het onderwijs aan de Politieacademie en de HvA-opleiding Forensisch Onderzoek. Christianne de Poot: ‘Bij de opleiding aan de HvA en aan de Politieacademie leren studenten hoe ze sporenonderzoek op plaats delict moeten verrichten. In de praktijk is elke plaats delict uniek en kan elke plaats delict maar één keer onderzocht worden op sporen.'

'Maar voor de lesprogramma's bouwen we plaatsen delict na. Dat biedt de mogelijkheid om dezelfde plaats delict verschillende keren te onderzoeken op sporen. Voor het onderwijs is dit nodig om de vaardigheden van de studenten te kunnen beoordelen. Voor onderzoek biedt het de unieke mogelijkheid om de invloed van nieuwe werkwijzen systematisch te onderzoeken.'

De centrale vraag die tijdens de Openbare les aan de orde wordt gesteld is hoe de wetenschap kennis kan genereren die nodig is om de nieuwe opsporingskansen optimaal te benutten, terwijl de integriteit van het opsporingsproces gewaarborgd blijft.

© Nationale Onderwijsgids