Normal_9121

ZWOLLE - Volwassenen stimuleren om deel te nemen aan het hoger onderwijs. Dat was de afgelopen twee jaar de doelstelling van het project Leven Lang Leren bij hogeschool Windesheim in Zwolle. Elk domein kon daarbij zijn eigen accenten leggen.

Op maandag 23 januari werd bij de opleidingen van Welzijn de balans opgemaakt. Samen met de mensen uit het werkveld werd via een eindrapportage teruggekeken op het project en de resultaten benoemd. Twee vragen stonden centraal. Wat leverde het project Leven Lang Leren op? En: hoe kan volwassenenparticipatie in het hoger onderwijs ook in de toekomst worden gestimuleerd?

Mogelijk gemaakt door een stimuleringsregeling van de overheid ging het project Leven Lang Leren twee jaar geleden van start. Sindsdien is er intensief samengewerkt tussen de opleidingen van Welzijn met het werkveld waar studenten werken en leren.

Doel daarbij was om een goede verbinding te leggen tussen de deeltijdopleidingen en duale opleidingen enerzijds en het werkveld anderzijds. Dit om de deelname van volwassenen aan het hoger onderwijs actief te stimuleren en het werken en leren beter op elkaar af te stemmen. Want er is grote behoefte aan meer hbo-geschoolde professionals in het vakgebied.

Terugkijken op een positieve samenwerking
De samenwerking heeft veel opgeleverd is de conclusie van projectleiders Greta de Wit en Jetty de Groot. Er is een indrukwekkende hoeveelheid materiaal ontwikkeld van direct bruikbaar onderwijsmateriaal tot een reeks flyers met informatie voor het werkveld. Daarnaast werden er veel waardevolle contacten gelegd tussen opleidingen en werkveld. De rode draad was het brengen van samenhang in de verhouding tussen werkplek, student en opleiding.

De samenwerking ging volgens de projectleiders over opleidingsgrenzen heen, was doelgericht en vaak creatief en inspirerend voor alle betrokken partijen. Een concreet resultaat was de werkplekscan dat een goed instrument blijkt te zijn voor het bepalen of een werkplek geschikt is als leerplek. Ook studenten ondervonden de positieve invloed van het project en konden theorie en praktijk beter verbinden.

Vooruitkijken
Nu het project is afgelopen werd er ook vooruitgekeken. Want hoe kunnen de opleidingen en het werkveld de positieve lijn doortrekken naar de toekomst nu de kaders van het project wegvallen? Daartoe werd ter plekke in groepen gebrainstormd waarbij de aandacht onder meer uitging naar adequaat personeelsbeleid, het inspelen op flexibilisering van de arbeidsmarkt en continuering van actuele praktijkconsultatie.

Een van de ideeën die werd geopperd is het oprichten van een projectenbureau waar vragen uit het werkveld kunnen worden omgezet naar tijdelijke werkplekken voor studenten.

Hbo4life
Op 26 januari presenteert Windesheim samen met zes andere hogescholen de resultaten van het project Leven Lang Leren in het hbo, op een landelijke bijeenkomst in Utrecht onder de naam hbo4life.

© Nationale Onderwijsgids