Normal_9901

ZWOLLE - Tijdens de Onderwijslezing op 14 maart staat ‘het leren van mensen' centraal. De focus ligt dit keer op het leren van taal (als moedertaal, tweede taal, vreemde taal), een zeer actueel thema in het onderwijswerkveld.

Lezing
Hoofdspreker is prof.dr. Peter Hagoort. Hagoort is werkzaam als hoogleraar in de cognitieve neurowetenschap aan de Radboud Universiteit Nijmegen en directeur van het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek en van het Centre for Cognitive Neuroimaging (onderdeel van het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour).

Hagoort zal in zijn lezing ingaan op processen in het brein die van invloed zijn op taalleren. In zijn onderzoek verkrijgt hij door gebruik van ‘imagingtechnieken' inzicht in hoe taalsystemen zich ontwikkelen in het brein en hoe taalproblemen ontstaan.

Hagoort geeft een actuele state of the art van de ‘educational neuroscience' en maakt waar mogelijk de vertaalslag naar de onderwijspraktijk. Want waarom hebben bepaalde leesmethoden wel succes en andere niet?

En is er verschil in taalverwerking tussen jongens en meisjes? Vragen die met behulp van educational neuroscience beantwoord zouden kunnen worden.

© Nationale Onderwijsgids