ZWOLLE - De master-opleiding Special Educational Needs (SEN) van de hogeschool Windesheim in Zwolle is opnieuw positief geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO).
De opleiding scoort op twee van de drie onderzochte standaarden een ‘goed'. Hiermee onderscheidt de opleiding zich positief ten opzichte van de andere master SEN-opleidingen in Nederland. Windesheim biedt de opleiding aan in samenwerking met Hogeschool Inholland (Hoofddorp), Stenden Hogeschool (Leeuwarden) en de Marnix Academie (Utrecht).
In het adviesrapport staan drie standaarden beschreven, waarop de opleiding is beoordeeld:
1.Beoogde eindkwalificaties: de beoogde eindkwalificaties van de opleiding zijn wat inhoud, niveau en oriëntatie betreft geconcretiseerd en voldoen aan de internationale eisen.
2.Onderwijsleeromgeving: het programma, het personeel en de opleidingsspecifieke voorzieningen maken het voor de instromende studenten mogelijk de beoogde eindkwalificaties te realiseren.
3.Toetsing en gerealiseerde eindkwalificaties: de opleiding beschikt over een adequaat systeem van toetsing en toont aan dat de beoogde eindkwalificaties worden gerealiseerd.
Twee keer goed
De NVAO beoordeelt de master SEN op twee van de drie standaarden met een ‘goed'. De derde standaard scoort boven basiskwaliteit. Het panel is zeer te spreken over het feit dat de opleiding zorg draagt voor enerzijds de competentieontwikkeling van studenten en anderzijds een stevige kennisbasis legt voor orthodidactiek lezen, orthodidactiek rekenen en orthopedagogiek.
De master SEN biedt een internationaal en helder beroepsgericht programma. De opleiding doet recht aan de speciale eisen die het onderwijs stelt aan het werken met leerlingen uit het speciaal onderwijs en met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het basis- en voortgezet onderwijs. Studenten en alumni zijn zeer tevreden over de docenten, zowel over hun vakinhoudelijke kennis als hun kennis van de beroepspraktijk.
© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen