De bedenker van de onderwijsmethode High Impact Learning that Lasts (HILL) beoordeelde twee opleidingen van de Fontys Hogeschool terwijl hij er tegelijkertijd zijn methode ontwikkelde en trainingen en workshops organiseerde – en daarvoor betaald kreeg. Volgens de Nederlands-Vlaamse accreditatieorganisatie NVAO is dat ongewenst. Panelleden die opleidingen beoordelen onafhankelijk zijn. Dit meldt de Volkskrant.
Onderwijsminister Robbert Dijkgraaf vindt het zorgelijk dat bij de selectie van de betreffende hoogleraar – Filip Dochy – de onafhankelijkheid niet boven elke twijfel verheven was. Het ministerie van Onderwijs is inmiddels in gesprek met de NVAO hierover. Ook heeft de accreditatieorganisatie al toegezegd de regels te verscherpen. Dit betekent onder meer dat de onafhankelijkheid benadrukt moet blijven, ook na het verstrijken van de vijfjaarstermijn die nu geldt.
Beoordeling opleidingen
Dochy zat eind 2017 in een panel dat de bacheloropleiding ict van Fontys het predicaat ‘excellent gaf’. Dit deed hij vijf jaar later nogmaals voor de masteropleiding ict Applied IT. In 2016 gaf Dochy trainingen en masterclases op de hogeschool over zijn HILL-methode. Fontys heeft dat in 2020 ingevoerd op verschillende opleidingsinstituten, waaronder ict. Docenten trokken afgelopen week aan de bel hierover.
Panelleden vormen een belangrijke factor bij de beoordeling van opleidingen. Geven zij een positief oordeel, dan geeft de NVAO accreditatie. Een negatief oordeel kan leiden tot verlies van bestaansrecht.
Volgens Fontys heeft Dochy nooit betaald gekregen voor opdrachten voor de ict-opleiding. De hogeschool stelt dus dat de professor onafhankelijk was en dit ook zo heeft verklaard.
Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky