Hogeschool Inholland introduceert cursus datageletterdheid voor studenten

Door de razendsnelle ontwikkeling van digitale media en de onophoudelijke informatiestroom door onder meer AI groeit het risico op misinformatie. Ook in aanloop naar de Europese Parlementsverkiezingen van 6 juni zijn er veel zorgen om de invloed van AI, misinformatie en digitale algoritmen op de publieke opinie en het stemgedrag. Hogeschool Inholland speelt op de groei van misinformatie in door in samenwerking met het Instituut voor Beeld en Geluid de MediaNumeric Academy te lanceren. Dat meldt Inholland.

Deze gratis online cursus richt zich op studenten en professionals in creatieve beroepen, met als doel hen te leren hoe ze kritisch met data kunnen omgaan, data kunnen verzamelen en analyseren, deze effectief kunnen verwerken in hun communicatie en storytelling, en hoe ze met zaken als misinformatie, fake news en digitale manipulatie moeten omgaan.

Datageletterdheid 

Online informatie op waarde kunnen schatten is essentieel voor professionals in vrijwel alle sectoren. Toch ontbreekt het veel creatieve professionals aan kennis over hoe zij data kritisch kunnen beoordelen en effectief kunnen toepassen in hun werk. "Datageletterdheid is net zo belangrijk als lezen, schrijven en rekenen," zegt Natalia Berger, initatiefnemer en onderzoeker bij het lectoraat Inclusion and the Creative Industries. "De invloed van online informatie is niet te stoppen, en het is cruciaal dat je die informatie op waarde kunt schatten en betrouwbare data kunt verzamelen en interpreteren." Berger merkt op dat veel aankomende creatieve professionals moeite hebben met het verzamelen en analyseren van data, wat de kans op misinformatie vergroot. "Iedereen kan content maken en delen. Dat maakt het des te belangrijker om data- en mediageletterd te zijn," aldus Berger.

Cursus op eigen gelegenheid volgen

De MediaNumeric Academy biedt een gestructureerd curriculum dat bestaat uit drie modules, elk ontworpen om deelnemers te helpen bij het ontwikkelen van essentiële vaardigheden in data- en mediageletterdheid. De cursus is op eigen gelegenheid te volgen, is Engelstalig en duurt ongeveer 9 uur. Na afronding ontvangen deelnemers een een online certificaat.

Didi Baas, student Creative Business aan Inholland, volgde een trainingsweek tijdens een MediaNumeric Winter School in Warschau. Deze trainingen vormden mede de basis voor de ontwikkeling van de Academy. "Sinds de cursus ben ik me er pas echt van bewust hoeveel er geknoeid wordt met cijfers," zegt Baas. "Ik kijk nu kritischer naar het nieuws en baseer mijn conclusies niet meer op één bron."

MediaNumeric-onderzoeksproject 

De cursus is voortgekomen uit het MediaNumeric-onderzoeksproject, dat leermiddelen ontwikkelt voor data-gedreven journalistiek en mediaproductie. Dit project, gefinancierd door Erasmus+, omvat samenwerkingen met partners uit Frankrijk, Polen en Estland, wat de cursus verrijkt met diverse perspectieven en expertise.

De cursus biedt een unieke kans voor iedereen, ongeacht opleidingsniveau of beroep, die zijn vaardigheden in data- en mediageletterdheid wil verbeteren. Deelnemen kan via deze link

Kritische samenleving 

Met deze cursus hoopt Hogeschool Inholland bij te dragen aan een beter geïnformeerde en kritische samenleving,  met voldoende veerkracht om de uitdagingen van het digitale tijdperk aan te gaan.

Door: Nationale Onderwijsgids