Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat de inzet op professionalisering van voor- en vroegschoolse Educatie (vve) tot kwaliteitsverbetering heeft geleid. Kinderen die vve-aanbod van goede kwaliteit ontvangen, gaan versneld vooruit op de woordenschat en rekenen. Tussen 2012 en 2015 zijn 185 kinderen gevolgd. Door de pedagogisch medewerkers en leerkrachten gerichte feedback te geven op de manier waarop ze interacteren met de kinderen is het educatief handelen verbeterd. Dat meldt gemeente Utrecht.
Het actieonderzoek van de Universiteit Utrecht had als doel om de kwaliteit van het aanbod van vve in kaart te brengen en een positieve impuls te geven. Drie jaar lang zijn 185 kinderen, 91 peuters en 94 kleuters, gevolgd. Twee keer per jaar werden de pedagogisch medewerkers en leerkrachten van die leerlingen geobserveerd en kregen zij gedetailleerde feedback op hun handelen. Zij ontvingen tips voor verbetering van emotionele ondersteuning (sfeer, gedrag) en op het gebied van educatieve ondersteuning (diepgang in het gesprek en ondersteunen van de taalontwikkeling).
Het onderzoek 'Pilot gemengde groepen' (2011, de Haan, Leseman & Elbers) stelde vast dat niet het vve-programma de cruciale factor is, maar de kwaliteit van het professionele handelen. Alleen als die kwaliteit goed is, gaan de kinderen versneld vooruit. Utrecht heeft naar aanleiding van het onderzoek dan ook extra geïnvesteerd in een inhoudelijk kwaliteitskader voor Educatie van het Jonge Kind en in opleidingstrajecten, coaching on the job en het ontwikkelen van lerende netwerken voor beroepskrachten. Deze investeringen zijn met dit nieuwe actieonderzoek getoetst op effectiviteit. Het blijkt dat daar waar geïnvesteerd is, professionals hoger scoren op educatieve kwaliteit en dat als de educatieve kwaliteit hoog is, kinderen versneld vooruit gaan.
Het vve-aanbod richt zich op kinderen van 2,5 – 6 jaar die risico lopen op ontwikkelingsachterstanden. In Utrecht wordt er met 1450 peuters en 1950 kleuters in de voor- en vroegschool spelenderwijs gewerkt aan taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. Wanneer zij in deze periode rijke ervaringen opdoen, onder begeleiding van sterk onderlegde professionals kunnen zij een goede start maken in groep 3 van de basisschool.
© Nationale Onderwijsgids