Benieuwd naar het belangrijkste nieuws van de afgelopen maand? Lees dan ons nieuwste maandoverzicht. De redactie heeft een selectie gemaakt van de belangrijkste nieuwsfeiten, waaronder groen licht voor de Amsterdamse islamitische school, schadevergoeding voor gemiste schoolfoto en de discussie rond de verengelsing van het hoger onderwijs.
Amsterdamse islamitische middelbare school heeft groen licht
Rechter geeft moeder gelijk om gemiste schoolfoto
Overig onderwijsnieuws
- De opmars van Engels in het hoger onderwijs maakt veel discussie los. Velen hebben kritiek op de verengelsing van de opleidingen. Beter Onderwijs Nederland is hiertegen zelfs een petitie gestart. Een verkenning van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) wijst uit dat de keuze voor het Nederlands of Engels als onderwijstaal voor iedere opleiding afzonderlijk moet worden gemaakt, op basis van argumenten die te maken hebben met de inhoud en doelstellingen van de opleiding. Daarnaast moeten docenten goed getraind worden in het geven van onderwijs in het Engels.
- Steeds meer middelbare scholen erkennen dat jongens andere onderwijsbehoeften hebben dan meisjes en richten hun onderwijs in op een meer jongensachtige manier van leren met meer beweging, begeleiding en minder huiswerk. Ook SIRE begon afgelopen week een campagne om ‘jongens weer jongens te laten zijn’.
- De vakantie zijn in heel Nederland begonnen, maar PO In Actie laat weten dat de leraren in het basisonderwijs hardere acties aan het voorbereiden zijn voor na de zomervakantie. Wat precies, dat wordt nog even geheimgehouden.
- Op scholen met leerlingen uit een welvarender milieu worden mogelijk vaker dyslexieverklaringen afgegeven dan op scholen met leerlingen uit minder welvarende milieus. Ook het hebben van Nederlands als moedertaal speelt een rol. Dat is een eerste voorzichtige beantwoording van de vraag waarom het aantal leerlingen met een dyslexieverklaring de laatste jaren stijgende is.
- Basisscholen, middelbare scholen en schrijfdeskundigen maken zich grote zorgen over de schrijfvaardigheid van kinderen. Er wordt vaak geklaagd over handschriften die niet leesbaar zijn. Dat zou komen doordat scholen de laatste jaren steeds minder gerichte aandacht besteden aan schrijfonderwijs, onder meer door de opkomst van tablets en laptops.