Niet iedereen leert hetzelfde. De één wil zich eerst helemaal inlezen bij een bepaalde taak, de ander wordt liever direct in het diepe gegooid. De Amerikaanse Kolb (1983) heeft een onderscheid gemaakt in een aantal leermethodes. Hij is van mening dat mensen doeners, dromers, beslissers of denkers zijn. Deze leermethodes worden hieronder uitgelegd.
De verschillende leerstijlen zijn van groot belang bij het begeleiden van een leerling, aangezien het voor een studiecoach op die manier duidelijk is hoe iemand de stof het beste tot zich neemt. Studiecoaches kunnen zo beter aansluiten op de leerling, om zo het beste uit de leerling te halen. Zo wordt in de dagelijkse studiebegeleiding de leerstijl van iemand ingezet om de bij hem of haar passende studievaardigheden aan te leren.
De dromer
Een dromer is iemand die graag eerst nadenkt over een actie en daarna pas de actie onderneemt. Dit betekent ook dat een dromer graag de tijd wil krijgen voor een bepaalde taak; tijdslimieten zijn dan ook vaak ongewenst voor de dromer.
De doener
De doener wordt het liefst meteen in het diepe gegooid. Waar de dromer dus met name nadenkt, gaat de doener direct aan de slag. De doener is vaak ongeduldig en wil vaak meerdere taken tegelijkertijd aanpakken. Hij of zij leert dus met name door ervaringen op te doen.
De denker
De denker houdt van gestructureerde situaties met duidelijke doelstellingen, zoals boeken of colleges. De denker is iemand die graag intellectueel uitgedaagd wil worden en hij of zij wil dus ook graag vragen stellen om de basismethodologie / logica / verbanden te kunnen achterhalen. De denker denkt dan ook in theoretische concepten, modellen en systemen.
De beslisser
De beslisser houdt van de combinatie theorie-praktijk. Theoretische concepten toetst de beslisser dan ook in de praktijk. Hij neemt vaak initiatief en is goed in het plannen en uitvoeren.
Verbeteren
Vaak zien we combinaties van leerstijlen; het komt niet vaak voor dat iemand 100 procent over een bepaalde leerstijl beschikt. Wanneer het beste van twee leerstijlen gecombineerd wordt, is dat maar goed ook!
Niet helemaal tevreden met jouw leerstijl? Hierbij wat tips! Een dromer kan misschien wat meer tijd innemen om achteraf te reflecteren, zodat hij/zij ook weer minder tijd kwijt is bij een volgende actie. Tijdens de reflectie kan hij/zij immers beslissen of het een goede actie was geweest of niet. Dit geldt ook voor de doener, zodat hij of zij zijn acties wat beter overdenkt. De doener kan overigens ook beter voorafgaand aan een actie nadenken over bijvoorbeeld de consequenties. De denker kan zich daarentegen wat beter richten op het meer loslaten van bepaalde zaken; de denker kan soms rigide zijn in zijn of haar handelen. Dit geldt ook voor de beslisser; aangezien de beslisser vaak heel abstract handelt.
Nog meer tips of informatie?
Heb je behoefte aan meer tips of meer informatie, of ben je benieuwd welke leerstijl het beste bij jou past? Neem dan gerust contact met ons op!
© Redactie Nationale Onderwijsgids / Matlha Studiecoaching
Het idee van leerstijlen is al lang achterhaald. Er is geen wetenschappelijke basis voor. Zie bijvoorbeeld: http://uweb.cas.usf.edu/~drohrer/pdfs/Rohrer&Pashler2012MedEd.pdf