The Voice, Heel Holland Bakt, Holland’s Next Top Model, Beste Zangers van Nederland, Holland’s Got Talent. De nationale en internationale televisie staat bol van dit soort talentenshows. Zelf kijk ik graag The Great British Bake Off. Deels vanwege mijn passie voor koken en bakken (weet je nog, die Luikse Wafels waar ik het in mijn vorige blog over had) maar ook omdat ik een enorme bewondering heb voor de prachtige creaties die deze hobbykoks voor de dag toveren. En natuurlijk, soms gaat het mis. Die pudding die niet wil opstijven, de verhouding ingrediënten die niet klopt, een prachtig bouwwerk dat vlak voor presentatie instort. Het maakt mijn bewondering voor deze baktalenten er niet minder om.

Talent

 
Over talent gesproken. Wat is eigenlijk de definitie van talent? Daar zijn boeken over vol geschreven en er is vaak onderzoek naar gedaan. De meest simpele definities: een aangeboren aanleg voor iets (mijnwoordenboek.nl), iets dat je van jezelf heel goed kunt (Encyclo.nl). Ieder mens heeft een of meer talenten, toch is het vaak lastig om ze bij jezelf te benoemen en te herkennen.
 
Zo houd ik van koken, doe ik dat als hobby, maar heb ik er ook talent voor? En ik ben denk ik vanuit professioneel oogpunt goed in organiseren. Daarentegen ben ik me goed bewust van waar ik géén talent voor heb. Ik heb geen gevoel voor ritme, zet mij niet op een dansvloer. Zo presteerde ik het (al weer bijna 34 jaar geleden) tijdens de openingsdans op mijn eigen huwelijk een quick step te doen op een wals.
 

Talentontwikkeling

 
Talenten- en talentontwikkeling. Het is een veelbesproken en interessant onderwerp. Reden te meer om hier als TechniekTalent.nu ook eens onderzoek naar te doen. We wilden weten hoe Nederlandse leerkrachten basisonderwijs aankijken tegen hun eigen talenten en talentontwikkeling. Welke talenten herkennen ze in zichzelf? Welke talenten herkennen ze (en waarderen ze) in collega’s? Hoe zetten ze hun talenten in bij de talentontwikkeling van hun leerlingen? Daarbij maakten we ook de koppeling met wetenschap- & techniekonderwijs.
 
Een paar inzichten. Talenten die leerkrachten het beste bij zichzelf herkennen zijn creativiteit (36 procent) en organiseren (33 procent). Precies de talenten die ik ook bij mezelf herken. Op deze talenten zijn leerkrachten ook het meest trots. Daarentegen schort het de Nederlandse leerkracht aan muzikaal talent. Ruim een vijfde van de leerkrachten zou muzikaal willen zijn, maar is het niet. 71% vindt dat wetenschap- en techniekonderwijs zich goed leent voor de talentontwikkeling van kinderen. Toch zet maar een kwart van de leerkrachten wetenschap- en techniekonderwijs daadwerkelijk in.
 

Techniekonderwijs

 
Hoe komt het dat techniekonderwijs op nog (te) weinig scholen wordt aangeboden? Misschien een angst voor het onbekende? Misschien omdat het idee bestaat dat je alleen een techniekles kan geven als je een geboren bèta bent? Of, misschien omdat er al zoveel van jou als leerkracht wordt verwacht? Lessen in wetenschap en techniek komen er dan nog eens bij.
 
Goed nieuws. Er zijn heel veel manieren om wetenschap- en techniekonderwijs te integreren in het huidige lesaanbod van bijvoorbeeld taal en rekenen. Zo kun je al leuke proefjes doen met simpele huis-, tuin-, en keukenmiddelen. Of je nu een talent hebt voor creativiteit, organiseren, filosoferen, verhalen vertellen, pionieren, verzamelen; elk talent kun je gebruiken voor een les waarin wetenschap en techniek een rol speelt. En, heb ik je hiermee voldoende overtuigd dat ook jij een techniekles kunt geven?
 

TalentMoment

 
Nog een paar interessante feiten uit het onderzoek. Wetenschap- en techniekonderwijs is volgens een derde van de ondervraagde leerkrachten een goede manier om talenten bij leerlingen te ontdekken. Een kwart geeft zelfs aan dat het voor individuele leerlingen heel goed kan werken. Ruim de helft van de leerkrachten kan een talentmoment voor leerlingen noemen, welke door de leerkracht als inspirerend werd ervaren.
 
Via het internet zijn heel veel ideeën te vinden voor wetenschap-en techniekonderwijs. En het leuke met W&T is dat niets fout is. Als iets mislukt of niet in een keer goed gaat, leert iedereen ervan. Ik zeg wel eens; ‘Geen betere manier om de weg terug te vinden, door te verdwalen.’ Met elk soort talent kun je wetenschap- en technieklessen geven. Het is dé manier om talenten bij leerlingen te ontdekken en te ontwikkelen. Ben je op zoek naar inspirerende W&T-lesideeën die aansluiten bij jouw talent? Kijk dan eens op https://talentmoment.nu/

 

Fijne vakantie!
 
Chris van Bokkum is directeur van TechniekTalent.nu. In zijn blogs schrijft hij over het wel en wee van techniekonderwijs, met nuttige inzichten en tips & tricks voor docenten. Deze column verscheen eerder in de grote regionale dagbladen van HollandMediaCombinatie.
 
© Nationale Onderwijsgids / TechniekTalent.nu