Iedere vrijdag sluiten wij de werkweek af met een overzicht waarin we kort terugblikken op de vijf meest opvallende nieuwsitems van de afgelopen week. Deze week: goed nieuws voor leerlingen van het praktijkonderwijs maar een zwarte dag voor studenten in het hoger onderwijs. Dat en meer in het weekoverzicht van week 49 op de Nationale Onderwijsgids:
NOG
Plofklassen, praktijkonderwijs en petitie tegen snoep en fris: week 49
-Precies een maand geleden werden Marie Claire, Julian en Robin verkozen tot kinderambassadeurs bij het NSGK. In hun nieuwe rol zullen zij zich inzetten voor alle kinderen in Nederland met een handicap of beperking. Wat moet er volgens de kersverse ambassadeurs veranderen voor in Nederland?
Door het lerarentekort komt het steeds vaker voor dat een docent zo’n veertig leerlingen tegelijkertijd in het gareel moet zien te houden. Dat blijkt niet alleen een grote druk op de docent te leggen, ook leerlingen zijn er de dupe van. Leraren zijn dan vooral bezig met orde houden. Lesgeven komt op de tweede plaats.
Leerlingen van het praktijkonderwijs krijgen voortaan ook een diploma. Tot dusver moesten ze het doen met een certificaat. Hoewel de diploma van het praktijkonderwijs niet geldt als startkwalificatie wil minister Slob met het diploma de leerlingen de erkenning geven die ze verdienen.
NVM-mondhygiënisten, de beroepsvereniging van mondhygiënespecialisten, maken zich zorgen over het gebit van middelbare scholieren. Uit onderzoek blijkt dat de mondgezondheid van de jeugd in Nederland verslechtert. Dit komt vooral door snoepen, roken en het drinken van energiedrankjes. De beroepsvereniging is daarom een petitie gestart om snoep en fris uit de schoolkantine te weren.
Terwijl heel Nederland zich opmaakt om Pakjesavond te vieren wordt bekend dat de coalitie vasthoudt aan het besluit om de rente op de studieschulden te verhogen. “Een zwarte dag voor studenten”, reageert ISO-voorzitter Tom van de Brink. "Gemiddeld 5000 euro extra schuld wakkert de leenangst verder aan en zet de toegankelijkheid van het hoger onderwijs onder druk.”
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids