Op 28 januari vond de conferentie ‘Motivatie om te leren’ plaats. Ruim honderd leerlingen, studenten en onderwijsprofessionals kwamen bij elkaar om te praten over motivatie in het onderwijs. Uit onderzoek van de onderwijsinspectie blijkt dat Nederlandse scholieren en studenten relatief weinig gemotiveerd zijn. De inspectie wil met een vernieuwd toezicht op het onderwijsstelsel een bijdrage leveren aan een oplossing voor dit probleem.
Op de conferentie spraken leerlingen en studenten uit het voortgezet onderwijs en het mbo, ouderraden, schoolbesturen, leraren, vertegenwoordigers van vakbonden en sectorraden en onderwijsexperts met elkaar. Het was een groot succes, vooral door de aanwezigheid van veel leerlingen en studenten.
De deelnemers kwamen met diverse voorstellen om de motivatie van leerlingen te verhogen. Opvallend was de grote rol die hierbij aan de docenten werd toegekend. Alle aanwezigen meenden dat het van cruciaal belang is dat leraren passie voor hun vak uitstralen. Daarnaast moeten leerkrachten goed kunnen uitleggen, structuur aanbrengen in de les en contact maken met de leerlingen en studenten.
Aan de andere kant erkenden de aanwezige jongeren ook hun eigen verantwoordelijkheid. Leerlingen en studenten willen meer inspraak. Een dialoog over de lessen zou voor meer betrokkenheid en dus motivatie moeten zorgen. Andere voorstellen zijn onder meer het afschaffen van de urennorm, meer nadruk op groei in plaats van cijfers en hulp bij het kiezen van profielen en studierichtingen.
Lees in het sfeerverslag (.pdf) de belangrijkste inzichten en uitkomsten van de conferentie.
© Nationale Onderwijsgids
Motivatie om te leren ?, Motivatie om nog les te geven als docent verdwijnt al snel als je door een leerling met een luchtdruk pistool in de klas wordt beschoten. Dit overkwam mij als bevoegd docent bij ROC A12 in EDE. Op dit moment 30.000 docenten, leeftijd 50-65 jaar thuis zitten in de WAO. Dat 23 % van de docenten is onbevoegd. Laat uw kinderen thuis voor er ongelukken gebeuren.