Nederlandse leerlingen kunnen steeds minder goed rekenen. Critici vinden dat het ouderwets rijtjessommen stampen weer de basis moet vormen van de rekenles. Het realistisch rekenen met plaatjes en vanuit context heeft afgedaan. Dit meldt Nieuwsuur.
NOG
Rijtjessommen stampen moet rekenresultaten weer opkrikken
-Lange tijd werden op de basisschool verhalende rekensommen omarmd, waarin leerlingen vanuit realistisch geschetste situaties moeten leren rekenen. Maar nu noemen critici realistisch rekenen de oorzaak van de teruglopende rekenresultaten. “Er kunnen nog zulke leuke plaatjes bij een opgave staan, maar als kinderen de basis niet snappen zijn die toch niet aantrekkelijk”, zegt Anna Bosman, directeur van de lerarenopleiding van de Radboud Universiteit, tegen Nieuwsuur.
Bosman heeft op een basisschool onderzoek gedaan naar een ouderwetse rekenmethode, op basis van de ‘directe expliciete instructie’. Wat bleek? Scholieren leerden in zes weken de rekenstof die ze normaal in een jaar zouden leren.
Docent Berrie van den Bovenkamp, werkzaam op dezelfde basisschool, ziet hetzelfde: "Ik ben erachter gekomen dat het niet oplevert wat het moet opleveren. Gewoon veel sommen en rijtjes oefenen doet de resultaten wel stijgen.”
Voor directeur Bosman is het duidelijk, schrijft Nieuwsuur: zij laat de studenten van de universitaire lerarenopleiding hun leerlingen weer het traditionele rekenen voorschotelen.
Door: Nationale Onderwijsgids
En wat doen we dan met de inzichten van Jean Lave, die laat zien dat mensen die traditioneel cijferend hebben leren rekenen, die vaardigheid vervolgens niet (kunnen) toepassen in het dagelijks leven? Lave J (1988) Cognition in Practice: Mind, Mathematics and Culture in Everyday Life, Cambridge, UK: Cambridge University Press