Lezen is leuk, zegt 64 procent van de basisschoolkinderen. Zij geven hun leesplezier het rapportcijfer 7. Een ruim voldoende, maar er is ruimte voor verbetering. Want uit onderzoek van Squla blijkt dat 23 procent van de kinderen in hun vrije tijd (bijna) nooit leest. Sterker nog, 36 procent vindt lezen saai en (dus) zonde van de tijd. Om ouders inzicht te bieden hoe zij hun kinderen hier het beste bij kunnen helpen, geeft Squla in haar nieuwste Onderwijsmonitor tips voor het vergroten van leesplezier. Dit meldt Squla.
Hoewel veel jongere kinderen lezen een 7 geven, neemt het leesplezier enorm af zodra kinderen op de middelbare school zitten. In vergelijking met scholieren in andere landen, hebben Nederlandse middelbare scholieren het minste plezier in lezen. Sterker nog, het leesplezier van middelbare scholieren nam de afgelopen tien jaar alleen maar verder af. Tegen de tijd dat kinderen 15 jaar zijn, is een groot deel van hun leesplezier weggeëbd. Bijna de helft van de ondervraagde scholieren geeft aan lezen ‘tijdverspilling’ te vinden. Dat is de zorgwekkende conclusie van internationaal onderzoek van PISA onder meer dan 5.000 Nederlandse middelbare scholieren van 15 jaar.
Een goede basis voor leesplezier
Juist daarom is het volgens Roos de Ridder, educatiespecialist bij Stichting CPNB, zo belangrijk om al vroeg een goede basis voor leesplezier te leggen en van deze 7 een 8 of 9 te maken. “De basis voor leesplezier wordt voor een groot deel op de basisschool gelegd. Als dit fundament sterk is, is de kans groot dat kinderen daar op latere leeftijd ook profijt van houden.” Om het leesplezier van kinderen te vergroten, is het belangrijk om veel leeskilometers te maken. “In een ideale wereld lezen basisschoolleerlingen elke dag een half uur in hun vrije tijd,” stelt Nina Willemse van ABC Onderwijsadviseurs, dat het onderwijs en ouders bij allerlei vraagstukken rond leren en onderwijzen ondersteunt. “Dertig minuten per dag in een boek duiken, maakt een kind leesvaardig en dat vergroot het leesplezier enorm.”
Lezen niet verplichten
Toch blijkt uit het onderzoek dat 23 procent van de basisschoolleerlingen thuis bijna nooit leest. Verder geeft een kwart van de kinderen aan soms te lezen, maar zeker niet elke dag. Hoe kunnen ouders hun kinderen stimuleren om meer in hun vrije tijd te lezen? Verplichten is in ieder geval niet de oplossing. Als ouder is het belangrijk om de intrinsieke motivatie te stimuleren. Bijvoorbeeld met het juiste boek: 31 procent van de kinderen uit het onderzoek geeft aan vaker te lezen als ze leukere boeken zouden hebben. Het helpt ook om een kind zelf te laten bepalen. Het maakt niet uit wat ze lezen, als ze maar lezen. 39 procent van de kinderen leest bijvoorbeeld het liefst een stripboek, maar ook met luisterboeken, tijdschriften of apps kun je leesplezier stimuleren.
Whitepaper vol tips om leesplezier te vergroten
Wat er verder nog gedaan kan worden om het leesplezier bij kinderen te vergroten, is te lezen in Squla’s tweede Onderwijsmonitor. De whitepaper kan hier gedownload worden.
Door: Nationale Onderwijsgids