Normal_school-shopping-basket-on-blackboard-background-2021-08-26-16-34-20-utc

Vandaag beginnen zes leerlingen hun schooljaar op de Renaissanceschool in Almere van Forum voor Democratie. Vrij denken, gemeenschap en ontwikkeling staan er centraal. Maar waarin wijkt de Renaissanceschool af van het reguliere onderwijsprogramma?

Op de Renaissancescholen wordt vernieuwing gecombineerd met klassieke onderwijsmethoden, zoals staartdelingen en rijtjes leren. Pijlers zijn de basisvakken taal en rekenen, maar ook krijgen de leerlingen geschiedenis-, aardrijkskunde-, en biologielessen. ’s Ochtends brengen docenten nieuwe stof onder de aandacht en ’s middags gaan de kinderen kunstzinnig of ambachtelijk aan de slag...Dat klinkt als een enigszins reguliere indeling van het onderwijsprogramma.

'Nederlands onderwijs is failliet'

Is er dan nog iets anders? Jazeker. Volgens de website van de Fvd-school is het Nederlandse onderwijs failliet door iPad-scholen, vroege seksuele voorlichting,  klimaathysterie en natuurlijk door corona. Kinderen mogen daarom op de school geen laptops of mobieltjes gebruiken, behalve tijdens lessen die zich inzetten voor digitale vaardigheid en weerbaarheid. Leerlingen schrijven alleen met potloden en vulpennen. Er zijn ook geen digiborden waar docenten bijvoorbeeld video’s op kunnen tonen. De aandacht lijkt vooral uit te gaan naar traditionele ambachten, oude culturen, mythen en fabels.

Opvallend is dat er op de site dat onderwijzers uit hun hoofd aparte verhalen uit de vertelstof vertellen “dus ook met enige vrijheid in de weergave”. Onder het kopje aardrijkskunde, geschiedenis en biologie staat: “Wanneer kaarten, rijtjes, schema’s en dergelijke aan de orde zijn, dan maken de kinderen een eigen schema op kunstzinnige wijze zelf. Er worden geen kant-en-klare lay-out producten aangestaard en opgedreund, laat staan abstracte theorieën.” Kennis wordt dus niet alleen opgedaan uit boeken.

De oprichters vinden dat het Nederlands onderwijs te veel door de overheid en Europese Unie wordt beïnvloed. Leerlingen worden daarmee geïndoctrineerd met een eenzijdig wereldbeeld, wat kritisch denken onmogelijk zou maken. Hoe de school die indoctrinatie wil tegengaan is niet duidelijk, maar onder het vak aardrijskunde is wel te lezen dat leerlingen niet leren over een bedreigde aarde door de wereldeconomie.

Burgerschap

Ook is er een vak burgerschap waar leerlingen leren respect te hebben voor ieder mens en iedere cultuur. Ook is er aandacht voor vrijheid van meningsuiting, tegengaan van discriminatie en bevorderen van tolerantie.

‘Woke-agenda’

Forum-Statenlid Dekker wil dat er in de lessen even geen aandacht is voor de problemen die er zijn. Volgens hem hoort daar ook de ‘woke-agenda’ bij, waarbij het gaat over jongens die ook meisjes kunnen zijn of andersom. “Al die zekerheden willen we niet in een te vroeg stadium onderuit schoffelen, wat nu wel gebeurt.” Ook wordt niet gestimuleerd dat jongens in een prinsessenjurk op school komen. Kinderen moeten nog gevormd worden en daarmee is het volgens de school verstandig om zo min mogelijk frames aan te reiken die daar een richting aan kunnen geven.

Privéschool

De FvD-school in Almere is een privéschool. Ouders die hun kind hiernaartoe willen laten gaan, moeten ongeveer 200 tot 300 euro per maand betalen. Omdat het een particuliere school is, bekostigt de overheid dit onderwijs niet. De school wordt betaald door ouders en donateurs. Het onderwijs moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen en dat betekent dat de Inspectie van het Onderwijs binnen vier weken twee keer langskomt. De onderwijskwaliteit wordt dan onder de loep genomen. Inspecteurs brengen vervolgens een bindend advies uit, waaruit blijkt of de school open mag blijven of niet.

De exacte locatie van de school is geheim gebleven, omdat oprichter Ralf Dekker anders de nodige ophef verwacht.

Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky
Bronnen: Trouw, Renaissanceschool, EenVandaag