DEN HAAG - De Inspectie van het Onderwijs heeft het rapport 'Evaluatie van het zij-instroomtraject leraren in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs' gepubliceerd. Conclusie is dat het traject van zij-instroom van docenten in het voortgezet onderwijs en mbo zeker voor verbetering vatbaar is. Dat meldt de website van de Inspectie van het Onderwijs.
Voor haar onderzoek heeft de Inspectie van het Onderwijs casestudies uitgevoerd op vier scholen in het voortgezet onderwijs, op vier assessmentcentra van lerarenopleidingen (die geschiktheidsonderzoeken uitvoeren) en op vier mbo-scholen.
Het individuele scholingstraject moet beter aansluiten op het assessment voor het voortgezet onderwijs. Ook is intensievere samenwerking nodig in de begeleiding tussen school en lerarenopleidingen.
De begeleiding van zij-instromers in het voortgezet onderwijs vanuit de opleiding is minimaal. Van geregeld contact tussen de begeleider op school en de begeleider vanuit de opleiding is geen sprake.
In het mbo is behoefte aan standaardisering van de vereisten voor het pedagogisch-didactische getuigschrift. Ook in die sector moet meer aan maatwerk worden gedaan.
© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres