ROTTERDAM - Enkele docenten van de Erasmus School of Economics, onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam, zijn een kleinschalige pilot gestart waarbij ze studenten met stoornissen als ADHD en autisme begeleiden bij hun scriptie. Dat meldt Erasmus Magazine Online.
Initiatiefnemer Nel Hofstra, docent marketing aan de instelling, zag dat deze groep studenten erg veel moeite heeft met de fabrieksmatige aanpak binnen de scriptiefase. Veel van deze studenten hebben de intellectuele capaciteiten voor het schrijven van de scriptie, maar hebben moeite met de concentratie en het houden van focus.
Hofstra ontwikkelde daarom de 'flexibele scriptiebegeleiding', waarbij studenten die kampen met ADHD, ADD, autisme of niet aangeboren hersenletsel (NAH) aangepaste begeleiding van docenten kunnen krijgen. Zij begon dit traject in september met steun van het faculteitsbestuur en heeft nog twee docenten bereid bevonden deze vorm van begeleiding te geven naast hun reguliere werkzaamheden.
De docent zou graag zien dat op iedere faculteit een dergelijk traject mogelijk is, zodat deze studenten niet blijven steken bij hun scriptie. Ze heeft gemerkt dat veel docenten wel mee zouden willen doen, maar weinig weten over deze groep studenten. Uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête 2012 kwam dat ook naar voren. De Erasmus Universiteit eindigde daar onderaan als het gaat om voorzieningen voor studenten met een functiebeperking.
© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem